تلگرام مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

متخصصان فناوری اطلاعات در دولت، اضافه پرداخت می‌گیرند

فناوری اطلاعات
به گزارش مجله کارگزینی  دکتر علی طائی‌زاده؛ رئیس امور توسعه دولت هوشمند در نشست خبری با اهالی رسانه در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، نرخ مهاجرت نیروهای متخصص در فناوری اطلاعات پررنگ شده بود و شاهد بودیم که نیروهای مولد در این حوزه، تمایلی به خدمت در دستگاه‌های دولتی نداشتند.

 به همین دلیل سازمان اداری و استخدامی در یک بخشنامه، پرداخت فوق‌العاده ویژه را که به شکل خاص، نیروی فناوری اطلاعات را مشمول می‌شود، ابلاغ کرده است.

وی افزود: در راستای انگیزه‌بخشی و بازتوانی نظام مدیریت منابع انسانی در برنامه هفتم توسعه، معاونت‌های فناوری در دستگاه‌های اجرایی بازتعریف شدند و بخش فرایندها و زیرساخت را با بخش سیستم‌های اطلاعاتی ترکیب کردیم تا در قالب یک معاونت، به بالاترین مقام اجرایی دستگاه متصل و مشمول مزایای مدیریتی شوند.

طائی‌زاده، تمرکزگرایی بیشتر حاکمیت روی خدمات و برقراری انتقال اطلاعات بین نهادهای مختلف را از دستاوردهای توسعه خدمات هوشمند و الکترونیکی‌سازی عنوان کرد و گفت: سرویس‌گرایی و مردم‌محور کردن خدمات منجر به رضایت فرد خدمت‌گیرنده می‌شود و پر رنگ کردن این عامل، جزء اهداف یک نظام اداری هوشمند است. 
وی با اشاره به اجرای پروژه سنجش رضایت مردم از عملکرد کارکنان دولت، گفت: هدف از اجرای طرح رضایت‌سنجی این بوده که به ازای هر مراجعه، یک بازخورد از میزان رضایت فرد خدمت‌گیرنده داشته باشیم.

 تا این لحظه برای بیش از ۵۱ درصد از کارکنان دولت در نهادهای مختلف ازجمله وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و حتی دستگاه‌های عمومی مثل شهرداری‌ها، کدهای دوبعدی به چاپ رسیده است که مردم می‌توانند با اسکن کردن آن میزان رضایت خود را از عملکرد کارکنان دولت اعلام کنند. 

رئیس امور توسعه دولت هوشمند گفت: تا این لحظه ۹۷۹ هزار بازخورد از مردم دریافت کردیم که نمایانگر میزان مشارکت مردم است. این بازخوردها به روایت خود دستگاه‌ها و مردم، سبب شده که خیلی از کارمندان به واسطه اینکه خود را در معرض نظارت و رسیدگی می‌بینند، رفتار خود را با مردم تغییر دهند

.
وی با یادآوری اینکه تا کنون به واسطه عدم ارتباط با مردم، به خوداظهاری دستگاه‌ها متکی بودیم، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح برای نخستین بار در کشور انجام شد و با توسعه آن در سال‌های آینده و استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل نظرات تشریحی مردم، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

دکتر طائی زاده اقدام دوم سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای سرویس‌گرایی را اتصال سه شناسه ساختار، خدمت و کارمند عنوان کرد و توضیح داد: تاکنون در نظام حکمرانی کشور این سه شناسه از هم مستقل بودند، در حالی که اتصال آنها یکی از مهمترین بخش‌های بهره‌ور کردن نظام اداری کشور بوده است. 

در همین راستا یک بخشنامه بعد از چندین سال ابلاغ شد که سازمان‌ها را موظف کرد تا خدمات خود را به ساختار متصل کنند. 

وی افزود: اتصال خدمت به اهداف نشان می‌دهد که هر خدمت، کدام هدف را پیگیری می‌کند تا اگر دارای نقش کلیدی است، منابع آن را افزایش دهیم یا نیروی انسانی مورد نیاز آن را تامین کنیم

در واقع تصمیم جدید سازمان اداری و استخدامی کشور این است که اگر تا امروز اختصاص کارمند و نیروی انسانی بر حسب ضرورت‌های توصیفی بوده، از این پس بر مبنای ارتباط آن خدمت به اهداف دستگاه انجام شود.

دکتر طائی زاده در پایان در خصوص نظارت و مانیتورینگ مستمر روی خدمات دولت، گفت: تا کنون هیچ اطلاعی از تعداد خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌ها و کیفیت آنها نداشتیم و منتظر خوداظهاری دستگاه‌ها می‌ماندیم؛

 اما امروز اطلاعات هر فرایند و خدمت به صورت آنلاین به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال می‌شود و ما مطلع می‌شویم که فرایند و نحوه ارائه خدمت چگونه بوده است. / روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور

اینستاگرام مجله کارگزینی

https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa

تلگرام مجله کارگزینی

http://t.me/+eRSSofhaSpo4ZGNk

بله مجله کارگزینی

https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk

ایتا مجله کارگزینی

https://eitaa.com/joinchat/2472476892Cc49c00e72f

مطلب پیشنهادی

kargozin.com وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *