تلگرام مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

هر آنچه در مورد فوق العاده خاص باید بدانید

تمام آنچه که باید در خصوص رایزنی های صورت گرفته و تصویب فوق العاده خاص در مجمع تشخیص مصلحت و گام های بعدی بدانید:

مجله کارگزینی – همان طور که می دانید، فوق العاده خاص کادر سلامت دو بار توسط شورای نگهبان رد شد، ابتدا در مرحله ۴۰۰۰ امتیازی و در بررسی بخش اول بودجه که برای تمامی کارکنان بود و سپس در بخش دوم بودجه و به بهانه تغییر ردیف که فقط مختص وزارت بهداشت بود.

به گزارش مجله کارگزینی، در مرحله دوم و طبق قانون و با توجه به اینکه مجلس اصرار بر مصوبه خاص داشت، این مصوبه باید مجددا توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گرفت، دقیقا مشخص نیست این بررسی صورت گرفته و یا خیر، اگر صورت گرفته باشد و مجددا رد شده باشد، با توجه به قانون، تصمیم گیری در خصوص اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای عالی نظارت مجمع سپرده می شود.

به همین دلیل رایزنی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت در سطح مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت و با توجه به اینکه تصمیم نهایی در این خصوص با مجمع تشخیص خواهد بود در انتها نظر مخالف احتمالی شورای نگهبان دیگر در نتیجه پایانی موثر نخواهد بود و موافقت مجمع تشخیص مصلحت به معنای موافقت نهایی با فوق العاده خاص کادر سلامت خواهد بود .

فرمول، ضرایب و زمان احتمالی اجرای فوق العاده خاص چگونه خواهد بود؟

در بند ۱۶ ماده ۵۴ آیین نامه اداری و استخدامی اعضاء غیرهیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان شده است موسسه مجاز است پس از تصویب هیأت امناء، فوق العاده خاصی را تحت عنوان خاص هیأت امناء ، بر اساس عواملی نظیر مدرك تحصیلی، سابقه خدمت، شغل، مناطق کمتر توسعه یافته و… ‌به کارمندان موسسه پرداخت نماید .

نکنه: در آیین نامه حرفی از اینکه فوق العاده خاص مشمول کسور بازنشستگی است یا خیر، زده نشده است.

نحوه محاسبه: فوق العاده خاص بر مبنای مجموع ریالی حق شغل و حق شاغل در عدد ثابتی که از سوی هیأت امناء اعلام می شود، ضرب می گردد.

فرمول: فوق العاده خاص هیأت امناء = K × (حق شغل + حق شاغل)

‌الف – بودجه فوق العاده خاص ده همت برابر با ده هزار میلیارد تومان خواهد بود .

ب: تعیین ضرایب بر عهده وزارت بهداشت است 

ج: تعیین دایره مشمولین و گروه های دریافت کننده در اختیار وزارت بهداشت است 

د: ضرایب می تواند برای تمامی گروه ها یکسان باشد و یا بر اساس مناطق محروم، بالین، بهداشت، اداری و پشتیبانی با ضریب متفاوتی پرداخت گردد .

– در ابتدا و بر اساس مواضع بخشی از وزارت گفته می شد که در سال اول به بخش اعظمی از بدنه فوق العاده خاص پرداخت و در سال آینده تلاش می گردد با کسب بودجه از سرانه علاوه بر بودجه داخلی، تمامی بدنه از مزایای فوق العاده خاص بهره مند شوند که البته در ادامه معاونت توسعه وزارت با انتشار یک پست به خاص برای ” همه ” اشاره کردند

‌‌– با توجه به بودجه ده همتی ، ضرایب چه یکسان و چه غیر یکسان باشند از ضریب ۱ تجاوز نخواهند نکرد

‌‌‌– بعنوان مثال اگر k و یا همان ضریب برابر با یک باشد، مبلغ ریالی خاص دقیقا همان مجموع حق شغل و شاغل خواهد بود و در صورتی که ضریب نیم باشد، نصف مجموع حق شغل و شاغل

– در صورت غیر یکسان بودن، شاید مناطق محروم بالاترین ضریب و گروه های دیگر از ضرایب متفاوتی برخوردار شوند.

پس از اینکه فوق العاده خاص تبدیل به قانون شد، چه مراحلی باید برای اجرا طی شود؟

۱. ابتدا باید در هیات امنای وزارت بهداشت مطرح و مصوب گردد.

۲. آیین نامه اجرایی شامل زمان اجرا، زمان پرداخت، فرمول و ضرایب تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ گردد .

توضیح مجله کارگزینی: اگر چه فوق العاده خاص مورد تایید مراجع ذیصلاح قرار گرفته است لیکن موضوع باید در جلسه شورای حقوق و دستمزد مطرح و موافقت این شورا نیز اخذ گردد.

️زمان احتمالی اجرا کی خواهد بود و آیا شامل معوقات ماه های اول خواهد بود؟

– با توجه به اینکه انتخابات آتی ریاست جمهوری در ۸ تیر برگزار خواهد شد، احتمالا تیم فعلی وزارت بهداشت تلاش خواهند کرد در پایان خرداد ابلاغ صورت بگیرد.

– در صورت ابلاغ در هر ماهی، قانون فوق العاده خاص از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ در احکام باید بنشیند که شامل مابه التفاوت خواهد بود .

نویسنده: محمد حسین پور

صفحه اینستاگرام

مجله کارگزینی:

اخطار؛ باز انتشار این مطلب (بصورت کلی یا جزئی)، بدون ذکر منبع (kargozin.com) و نام نویسنده آن (جناب آقای محمد حسین پور) پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

kargozin.com وب‌سایت

یک نظر

  • دکتری تخصصی غیر هیات علمی گفت:

    سلام کار را نیروهای درمان و بهداشت انجام بدهند و فوق العاده خاص که حالا عنوان شد ترمیم فقط طبق قانون مخصوص غیر هیات علمی است طبق کدام قانون حق مارا کم کردند و به هیات علمی دادند.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *