تلگرام مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور و درخواست تغییر نرخ اضافه کار پرستاران

مجله کارگزینی – وزیر بهداشت طی نامه ای از رئبیس جمهور خواست تا نرخ اضافه کار پرسنل وزارت بهداشت به ویژه پرستاران افزایش یلبد. متن نامه ه به شرخ زیر است: (در پایان می توانید فایل pdf نامه را دانلود کنید)

نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور و درخواست تغییر نرخ اضافه کار پرستاران (شماره ۱۰۰/۱۰۰۹۹ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۰)

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رییسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام

همان طور که مستحضرید رسالت و مأموریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فراهم آوردن زمینه تامین سلامت مردم از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی درمانی و آموزشی و افزایش دستیابی جامعه به امکانات درمانی است که سهم عمده آن با زحمات سرمایه های انسانی نظام سلامت از جمله متخصصین پزشکان پرستاران و پیراپزشکان محقق می‌شود

اما در شرایط حاضر بسیاری از سرمایه‌های انسانی حوزه سلامت تمایل به استخدام و یا ادامه خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و آموزشی دولتی نداشته و به سرعت در حال خروج از این مراکز هستند. به طوری که در آزمون استخدامی مهرماه سال جاری از بین ۹۱۹۶ ظرفیت ایجاد شده برای شغل پرستاری نزدیک به ۵۰ درصد از ظرفیت تخصیص داده شده تکمیل نشده است. همچنین طی بررسی‌های به عمل آمده پذیرش داوطلب شغل پرستاری برای استخدام پیمانی در سه آزمون استخدامی اخیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روند نزولی داشته که به عنوان نمونه، در شهر تهران از ۵ متقاضی شغل پرستار به ازای یک مجوز در سال ۱۳۹۸، این عدد به ۱ متقاضی برای یک مجوز در آزمون مهرماه سال ۱۴۰۲ این وزارت رسیده است

از مهمترین دلایل ایجاد این چالش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ا – عدم تناسب مجوزهای استخدامی با نیاز مراکز درمانی و در نتیجه تحمیل بار کاری مضاعف به کارکنان موجود به دلیل کمبود نیروی انسانی مورد نیاز شرایط ایجاب می‌نماید تا از خدمات کارکنان موجود در قالب اضافه کار استفاده شود که با توجه به وجود محدودیتهای قانونی از جمله لزوم اجرای قانون ارتقا بهره وری قانون کاهش ساعت کاری بانوان و قانون حمایت از خانواده و جوانی ،جمعیت منجر به طرح دادخواستهای متعدد از سوی ذی نفعان در دیوان عدالت اداری و صدور دادنامه‌هایی مبنی بر عدم امکان تحمیل ساعات کاری اضافه ساعات موظف به کارکنان مذکور می‌شود شایان ذکر است حداکثر میزان اضافه کاری در بر قانون ارتقا بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت در حال حاضر با توافق کارفرما حداکثر تا ۸۰ ساعت است.

۲_ عدم تمایل به انجام اضافه کار در بیمارستانهای دولتیبه دلیل اختلاف بین ساعت فوق العاده اضافه کار در این وزارت در مقایسه با سایر مراکز غیردولتی مشمول قانون کار و یا بخشهای درمانی لشگری در شهرهای بزرگ و شهرهایی که در کنار مراکز درمانی دولتی مراکز درمانی دیگری اعم از خصوصی و یا دولتی و نظامی دارند از جمله وزارت نفت و یا بخشهای درمانی صنایع و معادن طبق احکام مجله کارگزینی صادره، میانگین یک ساعت اضافه کاری این عزیزان به طور متوسط ۲۴ هزار تومان می‌باشد افراد انگیزه ای برای اضافه کاری در مراکز دولتی ندارند.

۳_ طولانی بودن فرآیند جذب و استخدام در دستگاههای دولتی که بسیاری از پزشکان و متخصصین بالینی را از ارایه خدمت در مراکز تابعه این وزارت منصرف نموده و در فاصله انجام مراحل استخدامی این وزارت بدون طی تشریفات زاید اداری جذب سایر بخشها می‌شوند.

۴_ پایین بودن حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان بالینی در مقایسه با سایر بخشها و به خصوص با سایر کشورهای منطقه که بسیاری از سرمایه های انسانی نظام سلامت به ویژه آقایان را پس از کسب تجربه و مهارت با وعده حقوق و مزایای چند برابری جذب می‌نمایند.

۵_ صعوبت کار در محیطهای بیمارستانی دولتی نسبت به بخشهای غیر دولتی با توجه به حجم و نوع بیماران مراجعه کننده

۶_ عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای متعلقه از جمله کارانه تعرفه و … با توجه به محدودیت های اعتباری موجود و عدم تخصیص به موقع اعتبارات مراکز درمانی از سوی سازمانهای بیمه گر که موجب کاهش انگیزه خدمت در مراکز درمانی دولتی شده است.

عدم تمایل به جذب و همچنین انجام اضافه کار گروه پرستاری و بالینی در مراکز درمانی دولتی، موجب کاهش اثربخشی و کیفیت ارایه خدمات سلامت و افزایش نارضایتی در این بخش و تحمیل هزینه های درمانی مضاعف در بخش خصوصی برای مردم می.شود. از این رو، به منظور جلوگیری از ایجاد بحران در نظام سلامت کشور و تبعات بعدی آن صدور دستور ویژه برای اقدام فوری و پیشگیرانه بر اساس راهکارها و پیشنهادهای زیر از سوی جناب عالی مزید امتنان خواهد بود:

راه کار (الف): صدور مجوزهای استخدامی کافی و متناسب با نیاز واقعی دانشگاهها و مؤسسات تابعه این وزارت و تسهیل فرآیند استخدام در حوزه سلامت

راه‌کار (ب): رسیدگی به مسایل معیشتی و رفاهی کارکنان و کاهش اختلاف حقوق و مزایای دریافتی از طریق روشهای زیر:

۱_ برقراری فوق العاده خاص

که یکی از مطالبات اصلی کارکنان حوزه سلامت بر اساس بندهای ۱۵ و ۱۶ آیین نامه اداری و استخدامی کارمندان غیر هیات علمی می‌باشد که در این راستا پیگیری ها و مکاتبات متعددی توسط این وزارت با سازمانها و نهادهای ذیربط انجام شده که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته تا کنون به نتیجه نرسیده است.

۲_ تغییر فرمول فوق العاده اضافه کار کارکنان حوزه سلامت

با توجه به اختلاف پرداختی قابل توجه برای هر ساعت اضافه کار در بخش‌های دولتی و مراکز غیر دولتی مشمول قانون کار و همچنین محدودیتهای قانونی موجود، کارکنان و کارشناسان بالینی شاغل در این وزارت تمایل به ارایه خدمت خارج از ساعات موظفی در مراکز درمانی دولتی نداشته و پس از انجام ساعات کار موظف انجام شیفتهای اضافه در مراکز خصوصی و حتی خروج از شمول قانون ارتقا بهردوری را ترجیح می‌دهند. پیشنهاد می‌شود فرمول محاسبات اضافه کاری برای کارکنان بالینی مشمول قانون ارتقا بهره وری و سایر کارکنان حوزه سلامت به شرح زیر اصلاح شود:

kargozin.com وب‌سایت

یک نظر

  • نرگس گفت:

    سپاس از اینکه حمایت می کنید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *