تلگرام مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

پایان ماجراجویی میثم لطیفی در سازمان اداری و استخدامی کشور

میثم لطیفی
پایان ماجراجویی میثم لطیفی در سازمان اداری و استخدامی کشور

مجله کارگزینی – با اعلام انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت پزشکیان و همچنین انتخاب آقایان سیدحمید پورمحمدی و علی طیب نیا به سمت های رئیس سازمان برنامه و بودجه و مشاور عالی رئیس جمهور، به نظر می رسد در ادامه و بزودی باید منتظر اعلام سایر معاونین رئیس جمهور باشیم.

از آنجا که تحقق یکی از وعده‌های مهم دولت چهاردهم برپایی حق و عدالت می‌باشد، یکی از نمودهای بارز این مهم، انتخاب فرد اصلح برای سکانداری نظام اداری کشور است.

به گزارش محله کارگزینی – اگر چه یکپارچه سازی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در بستر سامانه پرداخت سازمان اداری و استخدامی (با تمام کمک و کاستی ها) از اقدامات خوب و تاثیرگذار این سازمان محسوب می شود، اما در دوره سه ساله ریاست میثم لطیفی بر سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدامات و رویه های نادرستی در پیش گرفته شد که از عدم تمکین به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم امکان انجام ماموریت از دانشگاه امام صادق به سازمان اداری و استخدامی کشور و منصوب شدن به عنوان رییس سازمان، می توان به عنوان یکی از اتفاقات مهم این دوره نام برد.

اهم موارد قابل بحث در دوره ریاست میثم لطیفی بر سازمان اداری و استخدامی کشور

– احیای شیوه منسوخ شده استفاده از ابلاغ های انشایی در دستگاههای اجرایی.

– دادن چراغ سبز به دستگاههای اجرایی در بکارگیری نیروهای فاقد رابطه استخدامی با دولت در پست های مقامات سیاسی و همترازان آنان.

– عدم تمکین به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم امکان انجام ماموریت از دانشگاه امام صادق به سازمان اداری و استخدامی کشور و منصوب شدن به عنوان رییس سازمان

– توسعه ساختار تشکیلات تفصیلی سازمان اداری و استخدامی کشور با ایجاد معاونت‌ها و امور جدید که در تضاد با اصول و سیاست های چابک سازی و کوچک سازی دولت است. (بیش از یک سوم نیروهای سازمان در سمت های مدیریتی شاغل هستند)

جدول پراکندگی نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در سطوح مختلف (وضعیت فعلی)

– اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی در فرایند جذب و انتصاب که به نظر می رسد با هدف انتفاع کانون‌های ارزیابی انجام شده باشد.

– مقاومت در برابر پیشنهاد منطقی افزایش ضریب حقوق سنواتی نزدیک به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران علیرغم امکان تامین اعتبار مکفی از طرق مختلف برای این امر.

– الصاق برچسب عمومی به بسیاری از عناوین مشاغل تخصصی به بهانه طبقه‌بندی مشاغل با الگوی جدید (مشاغل حقوقی. فناوری اطلاعات. روابط عمومی و …) که منجر به ایجاد حس نابرابری در متصدیان این مشاغل شده است.

– وعده‌های بدون پشتوانه و صرفاً گفتار درمانی در خصوص عدالت در پرداخت‌ها.

– تلقی کسب سود تجاری از پرداخت فوق‌العاده ماموریت روزانه برای انجام ماموریت‌های خارج از کشور به مامورین دولت.

– تلاش زیر پوستی و خاموش در جهت یکپارچه سازی (بخوانید مساوی سازی) نظام پرداخت کارکنان دولت بدون توجه به مولفه های شرایط کار، خاص بودن شغل، مهارت و توانایی فرد، محرومیت‌ها و مخاطرات شغلی، میزان سختی و حجم کار مشاغل که باعث شده است هر سال به تعداد کارکنان حداقل بگیر اضافه شود.

– عدم توانایی در همراه کردن سازمان برنامه و بودجه و ناکامی در اجرای عدالت در پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی.

– تغییر شرایط احراز تصدی پست‌های کلیدی جهت امکان بکارگماری افراد خاص در مشاغل مذکور (تغییر شرایط تصدی پست شهرداری تهران و همچنین کاهش مدت تجربه لازم جهت تصدی سمت های مدیریتی موضوع جدول مربوط به شرایط انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای).

– ابداع واژگانی همچون مردمی سازی، کوچک سازی، تحول خواهی بدون ارائه پیوست و تحقیق مشخص در این رابطه.

– عدم توجه به سرمایه‌های انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و روبرو کردن سازمان با موج استعفاء و انتقال در بدنه کارشناسی و کوچ مدیران باتجربه سازمان به سایر دستگاه‌های اجرایی (بر اساس آمار اعلامی سازمان).

میزان خروج نیروی انسانی از سازمان اداری و استخدامی کشور (وضعیت فعلی)

در پایان

با روی کار آمدن دولت چهاردهم و با توجه به رویکرد و سیاست تخصص گرایی دولت و با عنایت به اینکه به نظر می رسد در این دوره میزان نارضایتی از عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در سطح بالایی قرار داشته باشد، تغییر در راس مدیریت این سازمان اجتناب ناپذیر خواهد بود.

امیدواریم رئیس آتی سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن بهره گیری از توانمندی های بدنه کارشناسی و متخصص این سازمان و تقویت نقاط قوت موجود، نسبت به اصلاح روند اتخاذ تصمیمات نادرست گذشته اقدام و به پیشرفت و اعتلای میهن عزیزمان کمک نماید.

گروه نویسندگان مجله کارگزینی

۱۴۰۳/۰۵/۱۴

اینستاگرام مجله کارگزینی

https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa

تلگرام مجله کارگزینی

http://t.me/+eRSSofhaSpo4ZGNk

بله مجله کارگزینی

https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk

ایتا مجله کارگزینی

https://eitaa.com/joinchat/2472476892Cc49c00e72f

kargozin.com وب‌سایت

‫16 نظر

  • امین گفت:

    ایجاد تبعیض و تفکیک طبقاتی کارکنان دولت در پرداخت فوق العاده ویژه

    • داود گفت:

      سلام
      ساماندهی نیروهای پیمانکاری به ضرر سهامداران شرکت های پیمانکاری است از طرفی اگر پیمانکاران حذف شوند و نیروهای پیمانکاری رسمی شوند چگونه دستمزدها کنترل شود وبه سطح پایه حقوق نزدیک شود از همه مهمتر سهامداران بیکار می شوند که خود باعث افزایش نرخ بیکاری می شود

  • نصیری گفت:

    این نکته را هم اضافه کنید که موظف بود بعد از تصویب قانون رتبه بندی معلمان برابر ماده ۷ آئین نامه اجرایی قانون همسان‌سازی نسبت به تهیه جدول متناسب سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی بر اساس ۹۰ درصد مبلغ رتبه بندی برای بازنشستگان نیمه دوم ۱۴۰۰ ( تا پایان بهمن ۱۴۰۰ که قانون همسان‌سازی برقرار بود) اقدام کند صندوق بازنشستگی نامه مربوطه را به سازمان مدیریت ارسال کرد تا از طریق سازمان امور اداری و استخدامی جدول تهیه گردد اما این سازمان تاکنون اقدام نکرده و تخلفش محرز است .

  • سید امین موسوی گفت:

    سلام
    کسی که ادعای عدالت در جذب و
    گزینش افراد شایسته داره خودش به صورت کاملاً سفارشی وارد بدنه دولت شد و حکم قرداد کار معین خودشو صادر کرد.
    سه سال هم به همه دری زد که جلوی طرح ساماندهی کارکنان دولت که خواسته ملی و مصوب مجلس بود رو بگیره

  • .. گفت:

    …. ترین نفر در سازمان امور استخدامی بود فقط دنبال رانت بود اکثر پیمانکاران فامیل و اقوام ایشان بودند خدا … تش کنه بزرگترین ظلم را در حقم کرد، مدرکم فوق لیسانس با ۱۹سال سابقه ولی اقای x با کمتر از یکسال مدرک دیپلم را رسمی کرد

  • محمد حسن قلاسی گفت:

    امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید و انتصاب رئیس جدید سازمان با رویکرد و سیاست تخصص گرایی و بر اساس قانون نه چندان کارآمد فعلی، در خصوص اعمال مدارک تحصیلی بیش از یک مقطع تحصیلی تجدید نظر و یا حداقل درست اجرا شود.
    اینجانب بر اساس وظایف شغلی و ماموریت های محوله اقدام به ادامه تحصیل و ارائه مدرک کارشناسی ارشد نموده ولی علی رغم ارائه دلایل توجیهی و موافقت سازمان تخصصی خودمان ( میراث فرهنگی ) و همچنین عدم تغییر شغل فعلی ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور ( به عنوان شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در بخشنامه مربوطه ) پاسخ مثبت و مناسبی ارائه ننموده است .

    • م گفت:

      یکی از مشکلات بزرگ ایشون این بود که بعد از رای دیوان عدالت برای ارتقا شغلی کارکنان شهرداری ها نزدیک به دو سال پرونده ارتقا آنها بلاتکلیف ماند ،سازمان شهرداری ها ۷ مکاتبه با آنها انجام دادن ولی یک نامه پاسخ داده نشد متاسفانه.چرا خدا داند .در این مدت حال محاسبه کنین چند نفر از نیرو های خدوم شهرداری متضرر شدن

    • محمد گفت:

      با سلام
      امیدوارم با روی کار آمدن دولت چهاردهم مشکل ساماندهی کارکنان دولت که نزدیک به چند سال که با همت و سنگ اندازی آقای لطیفی هنوز پشت درهای بسته در هاله ایی از ابهام فرو رفته و به سرانجام برسونن

  • شرکتی گفت:

    خدا خوب جلوی بی عدالتی این بشر ایستاد ایده آل گرای بی انصاف

  • کیارش گفت:

    باسلام و خسته نباشید ساماندهی کارکنان دولت که نزدیک به چند سال که آقای لطیفی هنوز پشت درهای بسته گذاشته و فقطاز دولت چهاردهم مبخواهیم پبگیر این مورد بسن که آیا آقای لطیفی خودشان کارمند نبودن حتی شرکتی نبودن ی شبه کارمند قرارداد معین شدن همان شب اول رییس استخدامی شدن و با ظلام وفساد نذاشته نیروی زحمت مش شرکتی رو استخدام کنن و قرداد معین و مستقیم بشن. لطفا آقای پزشکیان خودشان ورود کنن.

  • آرش گفت:

    باسلام و خسته نباشید ساماندهی کارکنان دولت که نزدیک به چند سال که آقای لطیفی هنوز پشت درهای بسته گذاشته و فقطاز دولت چهاردهم مبخواهیم پبگیر این مورد بسن که آیا آقای لطیفی خودشان کارمند نبودن حتی شرکتی نبودن ی شبه کارمند قرارداد معین شدن همان شب اول رییس استخدامی شدن و با ظلام وفساد نذاشته نیروی زحمت مش شرکتی رو استخدام کنن و قرداد معین و مستقیم بشن. لطفا آقای پزشکیان خودشان ورود کنن.

  • علی گفت:

    در مدت تصدی لطیفی ، همه کارمندان دولت طعم تلخ فقر و بیچارگی رو چشیدن ، سطح تورم اصلا با پرداخت حقوق همخوانی ندارد .

  • رضا گفت:

    سلام جناب آقای دکتر پزشکیان خواهشا لطیفی را عوض کنید. خیلی ظلم کرد به کارمندها وایشون دوتا جا حقوق میگیره ودیوان رای به ابطال حکم داد ولی توجهی نکرده.. ما خیلی ناراحتیم لطفا نیروی جدید معرفی بفرمایید ایشون دشمن کارگر ودوست پیمانکاران است.

  • داود گفت:

    سلام
    ساماندهی نیروهای پیمانکاری به ضرر سهامداران شرکت های پیمانکاری است از طرفی اگر پیمانکاران حذف شوند و نیروهای پیمانکاری رسمی شوند چگونه دستمزدها کنترل شود وبه سطح پایه حقوق نزدیک شود از همه مهمتر سهامداران بیکار می شوند که خود باعث افزایش نرخ بیکاری می شود

  • علی یوسفی گفت:

    کارکنان شوراهای حل اختلاف سراسرکشورهم ازعملکرد این آقای لطیفی برای اجرای قانون وبلاتکلیفی وضعیت استخدامی این کارکنان ناراضی هستند ان شاء الله با انتصاب فرد جدید دیگری در این سمت در دولت چهاردهم مشکلات این قشر هم بعد از ۲۰ سال مرتفع گردد.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *