پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی؛ چرا و چگونه؟
- kargozin.com
- مطالب اختصاصی
پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی؛ چرا و چگونه؟
پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی؛ چرا و چگونه؟
کارشناس حقوق و مقررات اداری
مجله کارگزینی – اخیرا معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص پرداخت مستقیم حقوق و مزایا به نیروهای شرکتی اظهار نظر نمودهاند و نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه چنین فرمودهاند:
«در جلسهای با حضور گسترده نمایندگان مجلس و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی موضوع ساماندهی نیروهای شرکتی بررسی شد. با توجه به اینکه در حال حاضر حقوق نیروهای شرکتی با واسطه به آنها پرداخت میشود، معاون رئیسجمهور بیان کرد که در مرحله اول ساماندهی نیروهای شرکتی کاری انجام شود که دولت مستقیماً حقوق نیروهای شرکتی را به حساب خود این افراد واریز کند که این موضوع مورد توافق واقع شد.»
حال ببینیم این موضوع در واقعیت به چه شکل امکانپذیر است و آیا تحقق آن به همین شیوهای که بیان فرمودهاند میسر است یا خیر؟
در وضعیت موجود دستگاه اجرایی بر مبنای نیازمندیهای خود با برگزاری مناقصه شرکت مورد نظر خویش را انتخاب و در قالب عقد قرارداد با شرکت منتخب که با مشارکت دستگاههای نظارتی انجام می شود نیازمندی های خود را مرتفع مینماید طبیعتاً در قبال دریافت خدمات از شرکت مذکور مبالغی نیزبراساس قرارداد به ایشان پرداخت میگردد و شرکت متعهد از مبالغ دریافتی از دستگاه اجرایی حقوق و مزایای کارکنان خود را که به دستگاه معرفی نموده است پرداخت مینماید.
در اینجا باید دقت نماییم که این امر در واقع در قالب دو قرارداد انجام میشود یکی قرارداد دستگاه اجرایی با شرکت برنده مناقصه و دیگری قرارداد شرکت مذکور با نیروهای تحت امر خود بنابراین دستگاه اجرایی به واسطه مفاد قرارداد و یا بر اساس اداری بودن خود و سیطرهای که بر قرارداد دارد از حیث صرفه و صلاح دستگاه صرفاً میتواند قرارداد خود با شرکت را لغو نماید و به لحاظ حقوقی در قرارداد شرکت ارائه دهنده خدمات اداری و نیروهای تحت امر خویش هیچگونه حق دخالت و یا سیطرهای برای تغییر مفاد آن و احیاناً ابطال قرارداد مذکور ندارد.
پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی آنچنان که مسئولین محترم بیان فرمودهاند مستلزم انجام دو امر میباشد:
– اول : لغو قرارداد دستگاه اجرایی با شرکت مذکور
– دوم : ایجاد بستری جدید برای امکان پرداخت حقوق و مزایا به افراد مذکور
اما این بستر جدید چه میتواند باشد؟
طبیعتاً راهی به غیر از ایجاد پیوند و رابطه بین نیرو و دستگاه اجرایی برای تضمین پرداخت مستقیم وجود ندارد و این رابطه ایجاد نمیشود مگر اینکه نیروهای شرکتی در قالب نیروهای پیمانی یا نیروهای قرارداد کار معین و یا در قالب نیروهای قراردادی کارگری موضوع ماده۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری با دستگاه رابطه اداری داشته باشند و این رابطه اداری میتواند بستر پرداخت مستقیم حقوق و مزایا باشد.
با توجه به موارد مذکور به نظر میرسد راه عقلایی و زیربنایی برای برون رفت از این مشکل و حل ریشهای و دائمی موضوع همان است که در قالب سناریو سوم اینجانب قبلاً به دولت محترم پیشنهاد نموده بودم (اینجا ببینید)، اگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت محترم عقیده بر حل این مشکل و موضوع دارند بهترین راه همان است که پیشنهاد شد چراکه نه مستلزم ایجاد بار مالی جدید است و نه مستلزم گسترش تشکیلات دولت محترم بلکه در قالب تشکیلات موجود و در قالب حقوق و مزایای پرداختی فعلی امکان عملیاتی و اجرایی داشته و حتی موجب صرفهجویی در بودجه پرداختی بابت نیروهای شرکتی به شرکتهای ارائه دهنده خدمات ازسوی دولت محترم خواهد شد.
امیدواریم مسئولین محترم به دور از هرگونه شعار زدگی و با توجه به عقیده راسخی که برای حل این موضوع دارند به راه حلهای زیربنایی، عاقلانه و دائمی فکر کنند چرا که با روشهای سطحی زودگذر و موقت این گره باز نخواهد شد بلکه کورتر میشود.

اینستاگرام مجله کارگزینی
https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa
تلگرام مجله کارگزینی
بله مجله کارگزینی
https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk
ایتا مجله کارگزینی
پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی پرداخت مستقیم به نیروهای شرکتی

18 نظر
اول از اینکه نفت وگاز پیمانکار پول میگیره بعد پرداخت میکنه توجه. قرارداد سی تا چهل درصد میخورند چرا چرند میگی بیسواد هستی یا اینکه با پیمانکار دست تو یه کاسه هست
حرف مفت نزن .پیمانکار تو قرارداد هم قید شده باید توانایی پرداخت دو ماه حقوق و مزایا رو داشته باشه
ایران من ویران من ، وقتی نیروی انسانی تامین نباشد کارکنان به درستی کار نمیکنند و پیشرفت به صورت عکس عمل میکند.
سلام سوال من اینه پشت پیمانکاران کیا هستند که قدرت کلیه نمایتدگان مجلس بهشون نمی رسه
الان اعلام کردید فقط اونای که مدرک دانشگاهی دارند
دو ماه دیگه هم می گید اونای که در دانشگاه دولتی مدرک گرفتن
عزیزان نه.من بلکه بیشتر کارگران در
هزبنه تحصیل بچه هاشون به مولا علی موندن
حالا انتظار مدرک تحصیلی از ما دارید
خدا جای حق نشسته
خیلیببخشیدشماخیلیبیسواد
هستیداولبیاتویشرکتهاببین
چهپولهایپیمانکرانبهجیبمیزنند
بعدبرایمافلسفهبنویسشماانگار
دوستداریدپولکشورحیفمیل
بشهماکارگراندیگرروحیهکارکردن
ندارمیاتماشکنیدشمایهفوقلیسانساوردیدانمیزمیخوادوپولکلان
هیچکاریهمبلدنبستماباید۲سالکاریادانهابدیمانوقتمدرک
بهرخمامیکشیدبرهدکتربشهاگه
راستمیگهنهباپارتیبیادکنارما
حقوقنجومیبگیرهکارشماانجام
بدیمخواهشازایننظراتکاملا
خارجبشیدوضربهبهاقتصادکشور
نزنید
فقط آزمون
نه به فساد و رابطه
باسلام،تا زمانیکه مدیران بی سواد و بی لیاقت و رانتو فساد در کشور حاکم باشه هیچ تغیری در وضعیت مردم و معیشت کارگران صورت نخواهد گرفت چراکه فرزندان و خانواده های مدیران و مسئولان ما در کشورهای متخاصم مثل آمریکا نیاز مالی شدید دارند و امکان رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و تغیر در وضعیت کارگران امکان پذیر نیست.
فقط دزد هستند با حمایت مستقیم دولتمردان
چقدر پیچیده کردید ماجرا رو/دولتی ها که مشخصه//برای عمومی ها ی خصولتی مثال:پتروشیمی خ/در این شرکت که نمونه نیمه دولتی زیر نظر شستا و تامین اجتماعی و شرکت نفت است/الان ۳ مدل کارمند دارد/۱)کارمندان نفتی که حقوق خود را مستقیما از خود شرکت دریافت میکنند(بالا ترین حقوق و مزایا) ۲)کارمندان قرارداد مستقیم با شرکت یا معروف به تامین اجتماعی:حقوق مستقیم از شرکت میگیرند و تازه تاسیس هست/حقوق متوسط۳)کارگران و کارمندان قرارداد موقت: این دسته از شرکتی واسط بین شرکت اصلی وخودشان ،از آن شرکت واسط حقوق میگیرند. حقوق و مزایای کمتر/هدف طرح ظاهرا همین دسته سوم هستند که باید به دسته دوم بپیوندند/شرکت دلال واسطه پول را از خود شرکت اصلی میگیرد/ حق بالاسری و مزآیا دلالی خودرا برداشته و مابقی را به کارمندیا کارگر میپردازد/نبود این شرکت واسطه هیچ تاثیری برای کارگران یا شرکت مادر ندارد/کارگرانش با۲۰ سال سابقه مستمر و متوالی هر سال یک تا دوبار قرارداد جدید نوشته میشود/کارگران ثابتند و در داخل شرکت اما آن شرکت واسطه فقط پول خودش را و بالاسری مازاد بر میدارد؛در حالیکه هیچ نیازی به این شرکت نیست/خود شرکت اصلی همانند دسته دوم میتواند آن دسته باقیمانده کارگران ش را بطور مستقیم قرارداد ببندد و…تمام.
انتظارو انتظار وانتظار وهرگز کسی بداد نیروی شرکتی نخواهد رسید
یعنی خاک اینهمه برو بیا بازم دست این شرکتا تو جیب نیروهاش واقعا این همه سخته ایثارگرا توی یک ماه تصویب و اجرا مگه شرکتی ها چه گناهی کردن بیشرفی که نشستی و فقط براشون تصمیم غلط میگیری
کار به جایی رسیده پیمانکار با رانت یه ملت رو اسیر کرده شما هم خودتون رو کشور مسلمان میدونین .حتی نمیتونید جلوی پیمانکار بایستید .چقدر این پیمانکار روز به روز گنده شده که غولی شد برای خودتون .واقعا بی مسئولیتید و آبروی ایران رو توی تمام دنیا بردید.بعد از این همه داستان فققط جهت پول عوض شد .همین
دستگاه اجرایی مانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که زیر بار اجرای این قوانین نمیروند چه می شوند
کارکنان این نهادها و دستگاه ها چه کار باید بکنند
باسلام. لطفا کارکنان توکا نیروی سپاهان فولاد مبارکه اصفهان را قراردادمستقیم کنید. همه بالای ۱۰ سال سابقه دارند و با مدرک بالا در پایین ترین رده سازمانی قرار دارند و همه کارهایی که کارگران فولاد انجام میدهند انجام میدهند حتی بیشتر اما مزایای آنها را ندارد و تعدادمان هم خیلی محدود است. با تشکر
باسلام. لطفا کارکنان توکا نیروی سپاهان فولاد مبارکه اصفهان را قرارداد مستقیم کنید. همه بالای ۱۰ سال سابقه دارند و با مدرک بالا در پایین ترین رده سازمانی قرار دارند و همه کارهایی که کارگران فولاد انجام میدهند انجام میدهند حتی بیشتر اما مزایای آنها را ندارد و تعدادمان هم خیلی محدود است. با تشکر
در اکثر دنیا کارمندان دولت علایه زیادی دارند تا در شرکت های خصوصی و پیمانکاری مشغول بکار شوند چون در دنیا قانون حکم میکنه که پول خیلی بیشتری نسبت به دولت به کارگر پرداخت میکنن اما در ایران برعکسه کارگر به عنوان برده نگاه میشه بش و این وضعیت همانند برداری نوین هست و تا زمانی که لابی های بزرگ وجود دارمد این مشکل حل نمیشه
اکثر این نیروها بصورت سفارشی وارد سیستم شدن، روز اول که میخاستید وارد بشید که پیمانکاری خوب بود ، الان بد شده و طلبکارید؟ در ثانی این نیروها در صورت تبدیل وضعیت بهره وری نخواهند داشت و اکثرا نیروی کیفی نیستن چون نه اکثرا بودن آزمون وارد شدن .
جذب نیروی شرکتی از اول اشتباه بوده چون از هیچ فیلتری عبور نمیکنند و با توصیه دوستان مشغول به کار میشن و هیچ تعهدی به اموال و دارایی و وجهه سازمان مربوطه ندارند و همیشه دنبال بی ابرویی کارفرمای خود هستند و به کارکنان رسمی حسادت میکنند و این در حالی است که انها بصورت کوتاه مدت انجا مشغول هستند و باید انجا را ترک کنند