تلگرام مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

۱۹ راهکاری که محیط کار را برایتان مفرح و لذت‌بخش می‌کند

محیط کار

مطالب زیادی پیرامون سخت کوشی در محل کار شنیده می شود، اما هر چقدر هم سخت‌کوشی مهم باشد، باز هم سلامت روان ما اهمیت بیشتری دارد. اما چطور می‌توانیم عمل کنیم که هم در محیط کار شاد باشیم و هم خللی در فعالیت حرفه‌ای‌مان به وجود نیاید؟

▪️به خودتان پاداش‌های سرگرم‌کننده بدهید
شاید از وظایفی که باید انجام دهید لذت نبرید، پس با پاداش دادن به خودتان بر اساس علاقه‌مندی، انگیزه به دست آورید و اراده‌تان را تقویت کنید. مثلا به خودتان بگویید: «اگر این کار را به خوبی انجام دهم، از فروشگاه کیکی می‌خرم تا در زمان استراحت با چای بخورم».

▪️برای خودتان گل بخرید
چند شاخه از گل موردعلاقه‌تان را روی میز کار بگذارید تا هم انرژی بگیرید، هم احساس شادی کنید و هم ظاهر زیبایی به میزتان بدهید.

▪️آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید
گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان سبب تقویت روحیه و افزایش خلاقیت شما خواهد شد، مخصوصا وقتی مسئولیت‌های سختی برای انجام دادن دارید.

▪️کمی قدم بزنید
در زمان استراحت یا وقتی ذهنتان خیلی خسته است، از دفتر کار بیرون بزنید و کمی در محوطه پیاده روی کنید. قدم زدن روحیه‌تان را تقویت می‌کند.

▪️غذای مناسب بخورید تا بدخلقی نکنید
ناهاری در سرکار بخورید که شامل گروه‌های غذایی اصلی چون آهن، کلسیم، فولیک اسید، منیزیم، ویتامین B و… باشد. این مواد غذایی تأثیر زیادی روی خلق و خویتان دارند.

▪️آب بیشتری بنوشید
نوشیدن آب به بدنتان کمک می‌کند همیشه هیدراته بماند، پس دچار سردرد نخواهید شد، بهتر تمرکز می‌کنید و فکرتان هم بهتر عمل می‌کند.

▪️بیشتر لبخند بزنید
حتی وقتی خوشحال نیستید هم لبخند بزنید، در این زمان مغز شما فکر می‌کند شاد هستید و احساس لذت و خوشبختی خواهد کرد.

▪️هر روز صبح ورزش کنید
ورزش قبل از کار به شما کمک می‌کند تا روز پر انرژی و شادابی داشته باشید و بهره‌وری‌تان بالا رود.

▪️برای خودتان یک وسیله کاربردی جذاب و بامزه بخرید
مثلا توصیه می‌کنیم برای خوردن چای در محل کار یک لیوان کارتونی با طراحی جالب بخرید. می‌توانید هر چیزی بسته به شغل خود بخرید.

▪️فضای کارتان را تغییر دهید
اگر به صورت انفرادی کار می‌کنید و محل کار کوچکی دارید، به دنبال تغییر دکوراسیون باشید و میز کوچک و تنگ خود را رها کنید.

▪️بیست دقیقه در روز را به برنامه‌ریزی کارهای شخصی اختصاص دهید
هر فردی به جز مسئولیت‌های شغلی، وظایف شخصی زیادی دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کند. وقتی فشار کاری زیادی دارید، دچار اضطراب و  پایین آمدن بهره‌وری‌تان می‌شوید. به جای این که دچار اضطراب شوید و خوشحالی را از خود بگیرید، تنها ۲۰ دقیقه برای برنامه‌ریزی کارهای شخصی وقت بگذارید و بعد از آن تنها روی کارتان متمرکز شوید.

▪️به دنبال ایجاد تغییر در زندگی خود باشید
گاهی لازم است برای رهایی از روزمرگی به دنبال تغییر و تنوع باشیم. اگر همیشه با خودروی شخصی به محل کار می‌روید، شاید بهتر باشد یک بار وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی را امتحان کنید. غذای موردعلاقه‌تان را با خود به سرکار ببرید یا ناهار را با دوستانتان صرف کنید.

▪️برنامه‌ هیجان‌انگیزی با همکارانتان داشته باشید
دورهمی‌هایی با همکارانتان داشته باشید و از کنار هم بودن لذت ببرید. با هم قرار بگذارید آخر هفته‌ها به کوهنوردی بروید یا دوچرخه سواری کنید.

▪️به اندازه‌ لازم بخوابید
هر چقدر بهتر استراحت کنید، تمرکز و آرامش بیشتری خواهید داشت. پس بهتر است به اندازه‌ی کافی بخوابید.

▪️از آخر هفته‌تان استفاده بهینه کنید
نباید کارهای خود را به خانه ببرید. از پایان هفته برای تفریح و استراحت استفاده کنید و هر طور که دلتان می‌خواهد از آن لذت ببرید.

▪️خلاقیت و نوآوری به خرج دهید
کارهایی انجام دهید که شما را به چالش می‌کشند و مجبورتان می‌کنند کمی نوآوری و خلاقیت داشته باشید. این کار شما را امیدوار و هیجان‌زده می‌کند و سبب می‌شود شغلتان جذابیت بیشتری پیدا کند.

▪️از مزایای کاری‌تان بهره ببرید
خیلی از سازمان‌ها، مزایایی چون مسافرت‌های سالانه یا بن استفاده از مکان‌های تفریحی را برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند. توصیه می‌کنیم از این مزایا استفاده کنید تا کارهایتان را با روحیه‌ بهتری انجام دهید.

▪️به تعطیلات بروید
استفاده از ایام تعطیلات باعث تقویت روحیه‌تان می‌شود. این همان چیزی است که برای افزایش راندمان کاری به آن نیاز دارید. می‌توانید در هنگام مسافرت، کارهای خود را از راه دور و از طریق اینترنت پیگیری کنید.

▪️در کنار وظایف شغلی‌تان، یک پروژه جانبی انجام دهید
اگر این پروژه جانبی شما را سر ذوق می‌آورد، آخر هفته‌ها به آن بپردازید. پس علاقه‌مندی‌های خود را پیدا کنید و هر چه زودتر دست به کار شوید.

مجله کارگزینی

# محیط کار

مطالب پیشنهادی

kargozin.com وب‌سایت

یک نظر

  • بیتا گفت:

    سپاس از شما مهندس شهدی و تیم مجله کارگزینی بابت مطالب مفیدتون🙏🏻

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *