آخرین خبر از فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه معلمان
- kargozin.com
- اخبار اداری و استخدامی, اخبار اداری و استخدامی
آخرین خبر از فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه معلمان
آخرین خبر از فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه معلمان
مجله کارگزینی – مشاور وزیر آموزش و پرورش طی توئیتی آخرین وضعیت پرداخت فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه معلمان را تشریح کرد
به گزارش مجله کارگزینی، اخیراً و بر اساس صحبت های سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اینگونه برداشت شده بود که در صورت پرداخت فوق العاده ویژه 50 درصد به معلمان، امکان پرداخت فوق العاده خاص برنامه هفتم به معلمان مقدور نخواهد بود.
شرح توئیت مشاور وزیر به شرح زیر میباشد:
توئیت مشاور وزیر آموزش و پرورش:
همکاران ارجمند، #فوق_العاده_خاص و #فوق_العاده_ویژه به همه #معلمان تعلق میگیرد.
برخی مصاحبه سخنگوی آموزش و پرورش را تقطیع و تفسیر اشتباه کرده اند.ایشان واضح گفتند هر دو (فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه) به همه معلمان تعلق میگیرد

گفتنی است بر اساس جزء ۳ بند (پ) ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت مجاز است بهمنظور عدالت در پرداخت، افزایش بهره وری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاههای اجرائی و نیز تقویت امور حاکمیتی و نظارتی از جمله دستگاه هایی که بر فعالیت شرکت ها نظارت دارند، نسبت به وضع فوق العاده خاص مشمول کسور اقدام قانونی بهعمل آورد.
همچنین علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش طی توئیتی آخرین وضعیت پرداخت فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه معلمان را تشریح کرد .
با توجه به نگاه ویژه وزیر محترم برنامه آموزش و پرورش به سمت تامین حداکثری اجزای قانونی فیش حقوقی مانند سایر دستگاه هاست اما نتیجه هر اقدام مثبتی را باید معلم ما لمس کند وگرنه تبدیل به یک پروژه نمایشی منفی می شود.
فوق العاده خاص حق معلمها و ما موظف به نتیجه رساندن آن هستیم.

پرداخت کامل فوقالعاده معلمان، ۳۰ هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد
عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس طبق اعلام وزارتخانه، حدود ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) کمبود اعتبار وجود دارد تا بتوان فوقالعاده ویژه ۵۰ درصدی معلمان را به طور کامل پرداخت کرد. با توجه به اینکه بخشی از این فوقالعاده قبلاً پرداخت شده، بین ۲۳ تا ۳۵ درصد آن باقی مانده است تا به ۵۰ درصد برسد.
وی افزود: متاسفانه، این موضوع در لایحه بودجه مطرح شد اما در کمیسیون تلفیق با مخالفت سازمان برنامه و بودجه روبه رو و حذف گردید. با این حال، کمیسیون قرار است مجدداً این موضوع را پیگیری کرده و از سازمان برنامه و بودجه درخواست کند تا این ۳۰ همت را از محل منابع دیگر یا صرفهجویی تامین کند.
آقای عظیمی راد از پرداخت کامل معوقات بازنشستگان نیمه دوم ۱۴۰۰ و پاداش سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۴ نیز امسال پرداخت خواهد شد لذا از سال آینده دیگر تاخیری در پرداخت پاداشهای بازنشستگان نخواهد بود
اینستاگرام مجله کارگزینی
https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa
تلگرام مجله کارگزینی
بله مجله کارگزینی
https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk

20 نظر
هنوز معوقه ۱۴۰۰ شا۵لینو ندادید گناه شرعی . همش شعار
تنها کارمندانی که در این دولت دارن له میشن و معیشتشان در خطر افتاده قشر فرهنگیان است ، آقای وزیر خداوکیلی وجدانتان کجاست آیا اگر جنابعالی یا یکی از فرزندان خودت با مدرک فوق لیسانس، اجاره مسکن ، فرزند دم بخت ، پرداخت اقساط و قرض و بدهی ها که حتی بودجه ای برای خرید یک پراید که بتونه به روستاها جهت تدریس رفت و آمد کنه و نتونه در سال یک دست لباس نو برای بچه هاش بخره و همیشه شرمنده زن و بچه هاش باشه و ۱۴ میلیون حقوق بگیره آیا همینطور بی خیال میبودین ؟ آبدارچی بانک الان داره ۴۰ میلیون حقوق میگیره و هرسال دوبار بهترین وام های بلاعوض یا بدون درصد و سود میگیره ، آبدارچی وزارت نفتی ها ، وزارت کشور ، اقتصاد ، بهداشت نیرو اکثرشان با مدرک دیپلم و فوق دیپلم دارن بالای ۳۰ میلیون حقوق میگیرن و تازه اکثرشان صاحب خانه و صاحب خودرو و امتیازات هستن اما آبدارچی و مستخدم یک مدرسه داره ده میلیون حقوق میگیره که دو تومن بابت بیمه و سایر کسورات کسر میشه و مجبوره اوقات فراغت رو در کارخانه یا مسافرکشی کنه تا پیش زن و بچش شرمنده نشه ، اخه این کجاش عدالت اسلامیست ، آیا خدا پیغمبر نمیشناسین ؟ آیا وجدان ندارین ؟ چطور شب رو راحت سر روی بالشت میزارین ، اگر فرزند خودتان چنین حقیرانه زندگی ای داشته باشه شما راحت سر رو بالشت میزارین ؟ طرف عمری درس خونده و جوونیش از دست رفته و الان راه برگشتی هم نداره چون زندگیش نابود میشه ، با اجاره های سر به فلک کشیده نیمی از حقوق رو بایستی بابت اجاره منزل پرداخت کنه ، مریضی و درمان و سایر مخارج و هزینه های سرسام آور زندگی هم یک طرف ، چرا نظام حقوقی درست و با عدالت پرداخت نمیشه ، گناه یک معلم چیه که عمر جوونیشو درس خونده و با مدرک فوق لیسانس الان باید ۱۴ میلیون حقوق بگیره ، چرا مدیران ارشد در شرکتها و ادارات و سازمانها حداقل حقوقی که میگیرن بالای ۷۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون و گاها خیلی بیشتر ازین مبالغ باشه اما یک معلم برای رفتن به روستاها جهت تدریس لنگ یک دوچرخه و موتور بمونه ، چرا بانکی ها هر سال دو بار سهمیه گرفتن وام های کلان و بدون رو دارن اما یک معلم از حقوقش بابت عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان هر ماه مبلغی رو باید پرداخت کنه و د طول این ۱۳ سال خدمت کوچکترین و کمترین مزایایی از این صندوق نبینه و در آخر ببینیم یکی چند نفر گردن کلفت هزاران میلیارد از پول های معلم بیچاره در صندوق ذخیره رو بردارن و فرار کنن و کسی هم ککش نگزه .
تا کی باید منتظر بمونیم برای اعمال فوق العاده خاص و ویژه فرهنگیان، همش امروز و فردا میکنین و در آخر فقط یک وعده توخالی به جا میزارین، و وقتی هم اعمال میکنین سرو ته این حق فرهنگیان رو میزنین همانند رتبه بندی، در رتبه بندی بعد ۱۳ سال آن هم توسط دولت خدوم شهید رئیسی که اعمال شد قرار بود حداقل افزایشی که داشته بشه بالای ۶ میلیون تومان باشه اما وقتی اعمال و اجرا کردین بیشترین مبلغی رو که اعمال کردین ۴ میلیون تومان بود و کلی با ابرو و عزت یک معلم بازی شد. مگر خودتان نمیگین معلمی شغل انبیاست؟ وقتی جایگاه معلم همانند جایگاه علمی انبیاست پس چرا برای این جایگاه ارزشی قائل نمیشین ، چرا مدام با آبرو و جایگاه معلم بازی میکنین؟ در تمام کشورها و نظام حقوقی کشورهای دنیا معلم بالاترین احترام و بالاترین حقوق رو دریافت میکنه ، ژاپن ، آلمان، ایتالیا ، آمریکا، چین و …رو ببینین چطور هوای معلم رو دارن چون میدانن از عمل این معلم است که بهترین دکتر ، بهترین مهندس ، بهترین دانشمند و بهترین انسانها روانه جامعه و پیشرفت کشورشان میشه اما در ایران معلم کمترین حقوق رو دریافت میکنن و بهترین دانشمند و نخبه رو تحویل کشور میده ، به رتبه های مکتسبه علمی اقتصادی دنیا نگاهی بیندازین تا متوجه بشین که ایران و فرزندان ایران زمین جزو بهترین و بالاترین رتبه های علمی و فن آوری دنیا را دارند که تمام اینها از زحمات معلم است اما در نظام حقوقی در ایران معلم هیچ ارزش و مقامی در عمل نداره و فقط فقط حرف و چاخان تحویل معلم میدین. بس کنین سرم به درد آمد هرچی بگیم بی فایده و در این کشور کسی نه پیگیر حقوق معلمه و نه کسی برای معلم ارزشی قائل میشه و تمام تعاریف لفظی ای که توسط مسئولین نسبت به جایگاه معلم بیان میشه هم یک نوع چاخان و دروغه تا به سایر کشورها و …اذعان کنند که در ایران هوای معلم رو دارن در حالیکه اصلا چنین نیست. وجدانتان رو بیدار کنین و گردن خود را برای معلم بیچاره نبندید که آه زن و بچه های همین معلمان روزی دامنگیر شما و خانواده هایتان خواهد شد چرا که خدا بالای سر میبینه و بلده چطور در همین دنیا عذابهای کنه.
یاعلی
خیلی تو عالم هپروت سیر میکنید یا از حقوق بقیه وزارتخانه ها ابر ندارید یا دارید بزرگنمایی میکنید شما که نصف سال را در تعطیلی به سر می برید کمی سرما و گرما و آلودگی هوا باشه در کیف و حال هستید میایید سختی کارتون را با پرسنل بهداشت و پرستارها مقایسه میکنید تو عمرتان یه شب شبکاری ندادید تو هر شرایط مجبور به تحمل بدترین شرایط کاری نیستید والله نسبت به شرایط کاری خیلی هم دریافتی تون خوبه
خودتون دارید تو هپروت سیر میکنید خانم محترم وقتی دولت میاد یه قانون با عنوان منع مداخله کارکنان دولت تصویب میکنه ، یعنی اینکه هیچ کارمندی طبق قانون حق تصدی سمت دیگری رو ندارم پس شما پرستاران محترم و یا فرهنگیان و تمامی کارمندان و …. باید حقوق شون یکسان باشه ، وزارت نفتیها که به غیر حقوق نجومیشون انواع گاز کارت ، نفت کارت ، بن کارن ، پاداش بهره وری و ….. رو دارن و حالا هم سقف حقوق رو دوباره افزایش دادن
در نتیجه تمامی کارمندان باید حقوق شان یکسان باشه چون طبق قانون نباید کار دیگری داشته باشن
انگار شما دارید تو هپروت سیر می کنید.والله یک ساعت تدریس تو کلاس ۳۵ نفره به مراتب از شبکاری سخت تره اونم با این شاگردانی پررو و پرتوقع
و اینکه دارید شغل آموزشی را با پرستاری مقایسه می کنی سخت در اشتباهید،در دنیا آموزش به همین صورته منتها با بیشترین حقوق،زهی خیال باطل…
نظرتون برای خودتون محترم ولی کاملا اشتباه است ، متاسفانه ..
اقای حسابی شما که الان دارید مینویسید یه بیسواد بودیدالان هم اگه شغل معلمی که به چنابعالی ذرس داده سواد دار شدی بعضیها پزشک توهین کردنتون چیه لطفا یه کم تفکرخرج بدیدمعلم شمع جانهای معلم..
ب عنوان کسی ک از پرستاری رفته اموزش پرورش بحثو جمع کنم هر دوگروه باید افزایش حقوق داشته باشن اما کادر درمان بخاطر نداشتن تعطیلی ، امادهباش بودن تو شرایط بحران ، احتمال فراگیر شدن بیماری و مبتلا دن خودشون ، شیفت شب و مهاجرت پرسنل و تغیر شغلشون و اینکه نسل جدید دیگه شغل سخت مثل پرستاری انتخاب نمیکنه وتمام فشار روی سابقه بالاهاست باید ب مراتب بیشتر باشه دریافتیش ، معلمها سختیش سروکله زدن با سی تا دانس تموزه تایم کاریش از هر جت بهتر از پرستاره در مجموع من الان از زمانی ک پرستار بودم راضی ترم فقط و فقط بخاژر تایمس ، معایب پرستاذی بشمارم : تایم کاری زیلد ، سر کله زدن با سی تا همراه متوقع ، کمبود نیرو ، نرسیدن ب انجامکارهای نریضها در نتیجه عصبی شدن از بیرونمبگن چرا پرستارها سگن در صورتی ک همه اینها ب علت نداشتنتایم انجام کارها و نبودن نیرو نرفتن ب مرخصی …..ی شیفت از هفت صبح تا هشت شب ، سختی منه معلم الان فقط و فقط رفتن یر ملاسه سی نفره و سر وکله زدن با نیل جدید ، ب هر حال خقوق هر دو گروه باید بیشتر شه مثل ی کا مند شعرداری یا نفت هر دو گروه سرایط کاری سخت دارن پرستار بایذ اقلا شصت ملیون و ی معلم پنجاه باشه …تمتم
حرفی از پرستار ها نزد که کاسه داغتر از آش شدی، معلمی با پرستاری هیچ سنخیتی نداره، نمیدونم چرا معلمها خار چشم بعضی از پرستارها شدن بخاطر تعطیلی تابستون عوضش حقوق شما دوبرابر معلمه
کارتون هم سختر از اموزش نیست ، یعنی قابل قیاس با اموزش نیست شاید تحمل یکماه پرستاری داشته باشین اما حاضر نیستین دو روز جای ی معلم کلاس برید، پس وقتی از هیچی خبر نداری زر مفت نزنید
والا من ندیدم تا حالا یه پرستار درست درمون همتون عین سگ پاچه میگیرین و همیشه شاکی و پر توقع هستین حرفم گوش نمیکنین
جدا از این مساله یه سری حرکات میزنن که خوب پول در میارین به عنوان مثال پرستار خصوصی تو همون بیمارستان یا میرید یه کلینیک واسه ۵ ساعت کار کلی پول میگیرید
بعد درگیر تعطیلات مایین
جدا از این مسائل بیشعور بیا با ماهی ۱۳ کار کن و زندگی کن ۳ ماهم تعطبل باش چرا نمیای معلم شی
خودت خوب میدونی نظرت به درد عمت میخورد
دوست عزیز
اولا باتوجه به تورم حقوق کارمندی کفاف مخارج زندگی را نمیده
دوما تعطیلی تابستان فرهنگیان را کنار کلاس های شلوع و سروصدای داتش آموزان که حداقل مسئله ای است که معلم ها گرفتارش هستند درنظر بگیرید
سوما معلم ازصبحرکه وارد مدرسه میشه تا زمان تعطیلی مدرسه باید با دانش آموزان کار کنه
معمولا درهرکلاس دانش آموزانی هستند که حتی اولیائشون هم توان تحملشون را ندلرند
چهارما معلمها از وام ها ورفاهیاتی که به بقیه کارمندا داده میشه محرم هستند
آقای وزیر آموزش و پرورش و آقای رئیس جمهور، شماها از بس به جامعه فرهنگیان دروغ گفتید دیگر هیچ امیدی به شما نیست ، شان معلم رو با خاک یکسان کردین ، لعنت به شماها ، سواره از پیاده چه خبر دارد ، وقتی رئیس جمهور و وزرایش هیچ طرح و برنامه ای برای نظام معیشتی معلم ندارند رو باید فاتحه اش رو خواند
اگر دشمنان این مملکت با برنامه قبلی و با هزاران ساعت مطالعه و جلسات تخصصی، میخواستند نسل فرهنگی و در ذیل اون نسل آینده کشور رو نابود کنند، شاید به زیبایی مسئولین آموزش و پرورش نمیتونستند این کار رو انجام بدن
اگر دشمنان میخواستند قشر فرهنگی رو از خودش و زندگیش متنفر کنند، باز به این زیبایی نمیتوانستند
با 14 میلیون حقوق، یک معلم دقیقا چه کار کند؟ چه کار میتواند بکند؟
برنج پارسال کیلو 70، امسال کیلو 300
تورم فقط روی برنج 400 درصد بوده
بعد حقوق معلم اصلا 40 درصد اضافه شده که نشده
یعنی 10 برابر دزدی شده از جیب یک معلم بی پناه
اندکی شرم
سلام وعرض ادب واحترام خدمت تک تک شما عزیزان . مسئله معیشت و آبروی معلمان مطرح است مسئله مردم مطرح است .باید مطابق تورم مملکت اداره بشه حالا معلم باسواد هست یا نیست سرجای خودش . مدرسه تعطیل شده به خاطر آلودگی یا برف ؛ تقصیر کسی نیست .طوری تنظیم شود که پیش نامرد دستمان رو دراز نکنیم . اما متأسفانه معلم ها در شرایط خوبی زندگی نمی کنند .اگر پولی به معلم ها داده شود مطمئن باشید چندین برابر سود دارد .
سلام وعرض ادب واحترام خدمت تک تک شما عزیزان . مسئله معیشت و آبروی معلمان مطرح است مسئله مردم مطرح است .باید مطابق تورم مملکت اداره بشه حالا معلم باسواد هست یا نیست سرجای خودش . مدرسه تعطیل شده به خاطر آلودگی یا برف ؛ تقصیر کسی نیست .طوری تنظیم شود که پیش نامرد دستمان رو دراز نکنیم . اما متأسفانه معلم ها در شرایط خوبی زندگی نمی کنند .اگر پولی به معلم ها داده شود مطمئن باشید چندین برابر سود دارد .
ولی جان آبروی معلم به خاطر بی پولی رفت ، معلم مریض شده نمی تواند دکتر برود ودرد نکشد ، گوشت نمی تواند بخرد ، ماست هم نمی تواند بخرد برای خریدن پنیر میره پیش فامیل قرض می کند اینها که چیزی نیست .پول گاز رو رفته از برادر زاده اش قرض بگیره !!
سلام به ریاست جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی،،همانطور که میدانید،یک معلم میتواند دانش آموز را کافر یا مسلمون کند،،،چون وقتی به خانه میرود،اگه کار درستی را پدر یا مادر بهش گوشزد کنن،،دانش آموز در جوابشون میگوید،معلم فلان چیز راگفته پس درسته،،آیا واقعا با ماهی چهارده میلیون میشه زندگی کرد،در صورتی که بیشترش مانند همه کارمندان باید قسط واجاره مسکن بدهن،،،در زمان هیتلر با اونجور جلاد بودن وکوره آدم سوزی داشتن،،تنها برای معلمان ارزش قایل میشد ومیگفت آینده کشور دست معلمان هست،،،در صورتی که ما کشوری اسلامی وهمیشه دم از عدالت میزنیم،هر سال داریم مسخره کشورهای دیگه میشیم،،سالی شاید دویست تومن عیدی رو اضافه میکنن،واقعا حق فرهنگیان وبازنشستگان هست،،،؟آن باز نشستی که شاید بیست سال قبل بازنشست شده چه گناهی دارد؟اونموقع ارزش پول زیاد بود،،،،الان کسی که بازنشست میشور کمتر از سی میلیون نمیگیرد،،در صورتی که یک بازنشسته باهمونمدرک،چون زودتر بازنشست شده،چرا باید نصف این حقوق بگیرد؟چندین ماه وعده فوق العادده خاص دادین،ولی عملی نکردین،،،چجور انتظار دارین اونها که باسوادن از کشور فراری نشوند،،خواهش میکنم در مجلس عنوان ورای گیری کنید،،یک بازنشسته چرا باید کلیه خود را بفروشد برای هزینه زندگی؟؟؟اگه کشورهای دیگه بفهمن،چه فکری در مورد مملکت اسلامی ما میکنن،،،آیا فقط گفتن معلمی شغل انبیاست کافی است؟اگر پیامبر قبول میکرد که روش آشغال بریزن،یا بدترین حرفها رو بشنوه،چون خداوند اون دنیا وجایگاهش رو بهش نشون داده بود،،،ما که وضع آخرتمون رو نمیدونیم،حدااقل کاری کنین شرمنده وخجالت زده زن وبچه خود نباشیم،،،فقط فکر کنید آیا با ماهی بیست میلیون وباداشتن قسط واجاره خانه و بودن چندین نفر از اعضای خانواده میتونین زندگی کنین،،،،شمارو به خدا قسم فقط کمی فکر کنین،،،اگه حرفهام درست نبود،حاضرم بدترین بلا رو سرم بیارین وحتی اعدامم کنین چون این حرفها رو زدم
آقایون بااصطلاح رییس،،،از رییس جمهور تا رییس مجلس،میخواهین اعدامم کنین خیلی راحتترم،،،بعد چندین ماه که باقولها ووعده های بیخود وسرخرمن،،تمام فرهنگیان وبازنشستگان را سر کار گذاشتین وبیخود خوشحالش.ون کردین،،،،معلومه وقتی حقوقهای آنچنانی میگیرین وآقا زاده ها روزی چندی مدل ماشین عوض میکنن ویک وعده غذاشون برابر چندین ماه حقوق ماست،،اگه بقول آقای رفیع زاده که نمیدونم کی هستن،،وقتی میدونستین بار مالی وجود ندارد ونمیشه فوق العده خاص اجرا بشه،،،،چرا بعد از چندین ماه این حرفو زدین؟همون روز اول میگفتین،نه اینکه بابهونه های مختلف هر روز یک بهونه که منتظر تایید مجلس یا مجلس خبرگان،یا رییس جمهوریم،،،همون اول میگفتین برین بمیرین،،،شما که غمی ندارین،هر ماه حقوقتون برابر با یکسال حقوق ماشاید بشه،هر چند میدونم بیشتر میگیرین واحتیاج ندارین به خودتون زحمت بدین بازنشستگان چی میخورن،،یا چرا میرن کلیه خودشونو میفروشن تا بتونن پیش زن وبچه شرمنده نشن،از خدا میخوام جواب اون دنیامو بدین که چرا کلیه خودمو فروختم والان در حال مرگم،،،البته اگه اون دنیایی باشد،،سی سال تمام منتطقه محروم که میدونم سالی یکبار حتی برای تفریح اونجور جاهها نمیرین،،،چرا باید کشورهای دیگه ،،معلمها از حتی پزشکها بیشتر بگیرن،،،؟اگه تا الان میگفتم خارج از کشور نرین،،،از فردا تشویق میکنم برای رفتن به خارج کشور،چون در اینجا اهمیتی به کسی نمیدن،،،بعد سی سال بازنشست شدیم که راحت باشیم،،،،ولی هر روز مرگمو از خدا میخوام،،،پنجاه میلیون وام رو که نمیتونم بدم،هزار بار اندک حقوقمو مسدود کردن وبرای زنده مونده،از این واون باید کمک بگیرم،،،،آقای رییس جمهور،،،پس اون وعده ها ورسیدن به معیشت زندگی مردم که در مناظرات میگفتین کجا رفت،،،چند سالی که اگه از کارمند بودن راضی بودم،دوره احمدی نژاد بود،،،ولی بعد اون هر سال به اندازه خرید چند تا پفک،به عیدی اضافه میکنن،،،،تورم شاید پنجاه درصد باشد،،،ولی موقع اضافه کردن حقوق،میگین تورم پایین اومده و رسیده به ده درصد،،،اگه خدایی وجود داره،،،به پهلوی شکسته مادرم فاطمه زهرا میخوام،،حقمونو بگیره وبا چشم ببینیم،،،،،،هر چند میدونم،این مطالبم پاک میشن واصلا گذاشته نمیشن که بتونن شاید ببینن و زحمتی به خودشون بدن وبخونن،
رتبه بندی را چرا برای باز نشسته ۴۰۲ اجرا نمی کنید همه باز نشستگان افزایش بالای ده تومن داشتند من با مدرک ارشد و رتبه چهار ۸ تومن اضافه شده