کانال «بله» مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

نقدی بر پیش نویس دستورالعمل اجرایی فوق العاده خاص

نقدی بر پیش نویس دستورالعمل اجرایی فوق العاده خاص

نقدی بر پیش نویس دستورالعمل اجرایی فوق العاده خاص

✍️ علی زاهدی نیا

کارشناس حقوق و مقررات اداری

مجله کارگزینی – نگاه مجلس شورای اسلامی به موضوع حقوق و دستمزد دریافتی کارکنان نظام اداری مبتنی بر پیاده‌سازی عدالت در پرداخت‌ها بوده است. از همین رو قانون‌گذار به موجب قانون برنامه هفتم و در راستای تحقق عدالت، این گمشده نظام اداری ما تلاش کرده است تا میزان دریافتی کارکنان دستگاه‌های مختلف در نظام اداری ایران را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و به عبارت بهتر پرداخت‌ها را عادلانه‌تر کند. لذا دستورالعمل مذکور نیز باید در راستای تأمین عدالت و تحقق منویات قانون‌گذار تدوین شود. در این نوشتار سعی خواهیم کرد نقد‌هایی که بر این دستورالعمل وارد است و می‌تواند بنیان‌های مصوبه مجلس یعنی عدالت در پرداخت‌ها را مورد خدشه و تعرض قرار دهد اجمالاً بررسی نماییم. 

1- ابهام در جامعۀ هدف
 نظام اداری ایران بر مبنای قوانین و دستورالعمل‌های موجود و حاکم از وجود نیرو‌های مختلفی استفاده می‌نماید که همه این نیرو‌ها بر اساس موازین قانونی در نظام اداری به کار گرفته شدند از جمله: الف- کارمندان رسمی، ب- کارمندان پیمانی، ج – کارمندان قرارداد کار معین که خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: کارمندان قرارداد معین تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان قرارداد معین کارگری موضوع ماده۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که در دستگاه‌های اجرایی تابع قانون کار محسوب می‌شوند و قانون‌گذار به درستی در تبصره ماده مذکور از این افراد تحت عنوان کارمندانی که به موجب قانون کار در دستگاه‌ها به کارگیری می‌شوند استفاده کرده است. یعنی این افراد هم مانند بقیه کارمند دستگاه هستند فقط مبنای دریافت حقوق این قبیل افراد متفاوت است، لذا هر حکمی از جنبه حقوق و مزایا برای کارمندان دستگاه اجرایی مقرر می‌گردد برای این کارمندان هم می‌باید لحاظ شود. بنابراین آنچه از این پیش‌نویس برمی‌آید، دستورالعمل فوق‌ العاده خاص در مورد دسته دوم نیرو‌های قرارداد کار معین، ساکت است و شمول دستورالعمل فوق‌ العاده خاص نسبت به این دسته از نیرو‌های شاغل در نظام اداری ایران تعیین تکلیف نکرده است. 
 دستورالعمل در مورد دسته دوم نیرو‌های قرارداد کار معین ساکت است. شمول دستورالعمل فوق‌ العاده خاص نسبت به این دسته از نیرو‌های شاغل در نظام اداری ایران تعیین تکلیف نکرده است، لذا در این قسمت باید روشن و صریح شمول یا عدم شمول این دسته از کارکنان نظام اداری مشخص گردد. به نظر می‌رسد دستورالعمل در این قسمت صریحاً و منجزاً باید شمول مفاد آن را نسبت به این دسته از کارکنان نظام اداری ایران روشن نماید تا در مقام اجرا تعارضی بین این دو دسته از کارکنان در یک دستگاه واحد به وجود نیاید و آن عدالتی که قانون‌گذار برای تحقق آن این مصوبه را گذرانده است در نظام اداری ایران به درستی محقق شود. 
 به طور کلی دستورالعمل در این بخش دچار یک سردرگمی است. مشخص نیست آیا دستگاه باید مشمول این دستورالعمل شود یا کارمند؟ لذا تکلیف این دو باید مشخص شود. به نظر می‌رسد در مرحله اول وظیفه این دستورالعمل این است که دستگاه را مورد شناسایی قرار دهد که آیا مشمول این فوق‌ العاده خاص می‌شود یا نمی‌شود و در مرحله بعد این بالاترین مقام آن دستگاه است که می‌تواند بر اساس ویژگی‌ها و شرایط و مختصات دستگاه و کارکنان در مورد برخورداری ابواب جمعی خود از این فوق‌ العاده خاص تصمیم‌گیری کند. 

2- دسته‌بندی مخاطبان در این دستورالعمل
 دستورالعمل پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی کارکنان دستگاه‌های اداری را در سه سطح طبقه‌بندی نموده است: الف- سطح ملی، ب- سطح استانی و ج- سایر سطوح. 
 در اینجا هم ما شاهد این هستیم که همان نگاه سنتی از بالا به پایین و همان نگاه همیشگی در نظام اداری ایران که در رأس آن مرکز قرار گرفته و در منتهی‌الیه آن کارکنان نظام اداری در صف و در شهرستان‌ها و بخش‌ها، متأسفانه به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که چشم‌ها را بشوییم و جور دیگری ببینیم. کارکنانی که بار عمده پاسخگویی به مردم بر دوش آنهاست و با کمترین امکانات و در سخت‌ترین شرایط مشغول خدمت‌رسانی به مردم و رفع حوائج عامه هستند نیازمند توجه بیشتری هستند. هرچند نمی‌توان منکر قدرت برنامه‌ریزی و تولید فکر در ستاد دستگاه اجرایی شد اما آن کسی که این فکر تولید شده را باید اجرا کند کارمندی است که در شهرستان‌ها و بخش‌ها و باوجود محرومیت‌ها و کمبود امکانات به بهترین شکل این برنامه‌ریزی را اجرا نموده و موجبات رضایتمندی مردم عزیز را فراهم می‌نماید، آن هم در این شرایط خطیر و حساس میهن عزیزمان ایران. بنابراین سزاوار است که توجه بیشتری به این کارکنان صف انجام شود، لذا به نظر می‌رسد ترتیب مندرج در دستورالعمل باید معکوس شود، یعنی کارکنان شاغل در بخش‌ها و شهرستان‌ها، کارکنان شاغل در ستاد دستگاه اجرایی در استان‌ها و کارکنان شاغل در ستاد دستگاه اجرایی در مرکز. 
 اگر بنای این مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی تحقق عدالت است و اگر این دستورالعمل برای تحقق بهتر و شایسته‌تر این مصوبه مجلس شورای اسلامی تدوین می‌شود عدالت اقتضا می‌نماید به کارکنانی که در صف خدمت می‌نمایند و در سنگر اول خدمتگزاری به مردم و جلب رضایت ارباب رجوع تلاش می‌کنند و رضایتمندی از نظام اداری به مقدار زیادی وابسته به عملکرد آنهاست توجه شایانی شود. 

3- کیفیت و کمیت امتیازدهی
 یکی از ویژگی‌های نگارش دستورالعمل‌ها در نظام اجرایی ما روشن و غیر قابل تفسیر بودن آن است؛ چراکه اگر این خصیصه در دستورالعمل نباشد تفسیر به رأی زیاد خواهد شد و هر فردی و هر دستگاهی بر اساس شناخت و دریافت خود برداشت خواهد نمود و درنهایت دستورالعمل اجرایی فوق‌ العاده خاص هم به مانند بسیاری از دستورالعمل‌های گذشته دچار ابهامات فراوان در اجرا خواهد شد. یکی از این ابهامات و چالش‌ها نوع امتیازدهی از جهت کیفیت و کمیت است که قطعاً دستگاه‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد نمود و در مقام اجرا چالش‌هایی را ایجاد خواهد کرد که آن عدالتی که برای آن این مصوبه گذرانده شده است محقق نخواهد شد، بلکه به ضد آن تبدیل خواهد شد. 
 اولاً نگهداشت نیروی انسانی عنوان زیبایی است و در عین حال پرمعنا و پرمغز و نیاز و ضرورت، اما بر اساس چه شاخص‌هایی؟ چرا تعریف از نگهداشت برای هر دستگاهی باید متفاوت باشد؟ چرا باید شاخص‌های نیروی انسانی در هر دستگاه جداگانه بررسی شود؟ 
دستورالعمل می‌توانست شاخص‌های نگهداشت نیروی انسانی را مشخص نماید و در مرحله بعدی تعیین مصادیق و تطبیق وضعیت دستگاه با این شاخص‌ها را بر عهده کارگروهی که در همین دستورالعمل معین شده است قرار دهد تا از اعمال سلایق شخصی در مقام اجرا پیشگیری گردد. 
ثانیاً گذاشتن حداقل و حداکثر، خود اولین گام برای ایجاد تعارض و چالش در مقام اجرا خواهد بود. اصل آن است که مانند دو بند گذشته امتیاز مشخص هر شاخص تعیین شود و در صورت تحقق وضعیت دستگاه با آن شاخص همان امتیاز به فرد یا دستگاه داده شود. بنابراین حداقل و حداکثر چالش‌زا خواهد بود ما نیازمند یک عدد هستیم نه دو عدد. 
این حداقل و حداکثر می‌تواند چالش جدیدی بین کارکنان و مدیران ایجاد کند و شائبه اعمال سلیقه از سوی مدیران را تقویت خواهد کرد و درنهایت به فاصله گرفتن از عدالت منتهی خواهد شد. به طور کلی به نظر می‌رسد این دستورالعمل موضوع را پیچیده کرده است درحالی‌که می‌توانست بسیار ساده‌تر از این موضوع را مطرح و ضمانت اجرای دقیق آن را فراهم نماید. /فرهیختگان

اینستاگرام مجله کارگزینی

https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa

تلگرام مجله کارگزینی

http://t.me/+eRSSofhaSpo4ZGNk

بله مجله کارگزینی

https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk

ایتا مجله کارگزینی

https://eitaa.com/joinchat/2472476892Cc49c00e72f

kargozin.com وب‌سایت

‫14 نظر

  • نصیری گفت:

    مشکل حقوق کارکنان دولت صرفا مشکل عدم وجود قانون نیست مشکل عدم اراده برای رفع مشکل است که علت آن نیز تبعیضی است که بخشی از دولت بواسطه نفوذ دستگاههای برخوردار در تصمیم‌گیری باعث آن شده اند . کارکنان دولت عملا به دو دسته تقسیم شده‌اند ۱-دستگاههای درآمدزا که در یک تصمیم غیر قانونی معتقدند چون درآمدزا هستند پس باید بخشی از این درآمد سهم خودشان باشد مانند شرکت نفت ، بانکها ، وزارت نیرو ، مخابرات ، تامین اجتماعی و … بعلاوه دستگاههای صاحب نفوذ و بعلاوه نیروهای ستادی مستقر در وزارتخانه‌ها که سهم قابل توجهی از بودجه دستگاه مربوطه را صرف پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات نیروهای ستادی وزارتخانه می کنند و توجهی به بدنه اداری خود در سطح کشور ندارند . ۲- دسته دوم کارکنان دستگاه‌هایی است که مصرف کننده درآمد دستگاههای درآمدزا تلقی می‌شوند که در یک قانون نانوشته نباید میزان حقوق و مزایای شان هرگز به سطح گروه اول نزدیک شود هرگاه دولت اقدامی در راستای کاهش این فاصله داشته بلافاصله مدیران دستگاه‌های گروه اول بصورت زیرپوستی مراتب اعتراض کارکنان خود را به دولتمردان اعلام کرده و اینکه همه کارکنان عائله یک دولت هستند و باید نظام پرداخت هماهنگ داشته باشند را تبعیض !!!! دانسته و اعتراض می کنند و دولت را مجبور به جبران آن از طرق دیگر کرده اند لذا علیرغم اصلاح چند باره نظام پرداخت کماکان ، شاهد تفاوت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در دستگاههای مختلف هستیم و این رویه اصلاح نمیشود .

  • سعید گفت:

    کلاسیتم اداری بهم ریخته و همه مسئولین هم دروغ می گن کارگران قبلا از کارمندان کمتر حقوق گرفتن الان کارگران بیشتر می گیرند عیدی کارگران از کارمندان بیشتر حقوقشون هم بیشتر کارمندانی که بازنشسته شدن از کارمندان مشغول کار بیشتر می گیرند کارگرانی که بازنشسته شدن از کارگران مشغول کار بیشتر و هیچ کسی هم پیگیر نسیت و اجازه هم نمی دهند مشکل بیان کنید و میان توی سایت صحبت می کنند هیچی هم حالیشون نیست

    • محمد گفت:

      باز شما که صحبت کردی خیلی متوجه ای؟ فهمیدی چی گفتی؟ معلومه یه کارمندی هستی که تازه رفتی پشت میز، خب اونی که بازنشسته شده ۳۰ سال کار کرده به همون نسبت یه سری چیزایی میگیره که تو هنوز نمیدونی چیه بعدشم منی که الان ۱۵ سال سابقه دارم و نیروی شرکتی هستم چون ۳ ماهه شرکتم عوض شده مثل ۱۴ سال قبل عیدی بهم ندادن میگن به شما شرکتی ها تعلق نمیگیره چون سالی دوسالی یه بار شرکتی که بهمون حقوق میداده عوض میشه

      • احمد گفت:

        عین واقعیت راتوضیح دادید ماهم نیروی شرکتی باسابقه 25 سال امسال هنوز عیدی سنوات نگرفته ایم حقوق اسفندماه را بصورت 70 درصد به مادادند درحالیکه کارمند رسمی وهمان کسانی که باسابقه چهار سال بعنوان طرح ایثار گری رسمی شدند حقوق شان دقیق بیش‌تر از دو برابر من تاکید می‌کنم بیشتر از دوبرابر من حقوق می‌گیرند درضمن بعضی از شرکتی های بازنشسته هم که درطول یکی دوسال گذشته بازنشسته شدند ازمن شرکتی مشغول بکار کمتر حقوق می‌گیرند ای کاش عقده ای نباشیم بینش خوبی داشته باشیم نسبت به همکاران مان وخدا ترس باشیم که به هم نوع خود تهمت افترا نزنیم. یاحق

    • عباس گفت:

      این دروغهارا ازکی شنیدی ؟ من با۳۵سال کاردرشرکت وحقوق سرپرستی الان ازکارگرزیردستم درشرکت ۲۰میلیون کمترمیگیرم!! چون رئیسی دوسال حقوق مارو۱۰درصدافزایش دادوحقوق کارگررو۴۵درصدوپارسال وامثال هم ۲۵درصدکمترافزایش دادند چون نام سایرسطوح روی ماگذاشتند! نامی که درهیچ صندوق بازنشستگی درایران وجهان نیست ودرتامین اجتماعی سابقه وبیمه پردازی ملاک حقوق نیست مثل کارمندا ودستوری است وهرانچه حکومت بگویدان ملاک است!! بروخداروشکرکن کارگرنشدی تااستعماروبرده شودی وهمه حقتوبخورندولکدمالت کنند! کارمندان درمقابل کارگران باهمان مدرک وکارایی بیشترهیچ ارزش وامنیت شغلی وحقوق قانونی ندارندودولت صندوق تامین اجتماعی راخالی کرده وبهترین شرکتهای انراحراج کرده وصدهاهمت بدهکاره ونمیده انهم حق الناسی که حق ریالی برداشت نداشته والان دوماه گذشته نه افزایش حقوقی ونه متناسب سازی وحقوق ۲۰ماه رواوردن۳۰ماه میدن و۱۰روزم اینجوری غارت کردندوتمام نماینده گان کانونها ودیگران هم بادولتندوسهمشونومیگیرندوگوچکترین اعتراضی نمیکنند.

  • علی والی گفت:

    به قله رسیدیم

  • سعید رشیدی گفت:

    اگر عدالت اجرایی می شد ایت قدر تبعض بوجود نیامد چرا حقوق کارمندان دولت این قدر باهم فاصله دارند یکی 300 میلیون یکی 15 میلیون یکی 50 میلیون مگر چی سری دراین حکومتی که دم از مسلمان بودن شیعه بودن هست حقوق کارمندان براساس چه امتیازی این قدر فرق دارد اگر کسی در جای بهتری قرار گرفته براساس پارتی رانت بود چرا باید از لحاظ حقوق هم برتری داشته باشد اقایان مسئول مگر این اداره با ان اداره چه فرقی باهم دارد امتیازات بر اساس مدرک سابقه مدیریت فرزند و همسر و تخصص بدی اب هوا و منطقه جنگی ایثاری و خانواده شهدا دیگر چه امتیازی هست خواهشا مسیولین بخود بیاید و احکام کارکنان را اصلاح نماید و این طوری که شما پیش می روید زندگی برای همه معنا ندارد و شما هم دراسایش نخواهید بود شهری خوب است اطرافش خوب باشد

  • اس ما عا بد گفت:

    کاش به جنگ نمی رفتم با ایثارگری رسمی نمی شدم که تا آخر عمر بدبخت شدم با سی وهفق ۳۷ سال سابقه بیمه نمی توانم باز نشست بشم پیامک بیمه من پارسال ۹۹۹۹۹۹۹تومان ودر سال ۴۰۴ مبلغ یازده ملیون ششصد هزار تومان است در حالیکه بیمه کارکر مثل من ۲۰ملیمن است جخالت نمی‌کشند مسو لین کشوری

  • اس ما عا بد گفت:

    کاش به جنگ نمی رفتم با ایثارگری رسمی نمی شدم که تا آخر عمر بدبخت شدم با سی وهفق ۳۷ سال سابقه بیمه نمی توانم باز نشست بشم پیامک بیمه من پارسال ۹۹۹۹۹۹۹تومان ودر سال ۴۰۴ مبلغ یازده ملیون ششصد هزار تومان است در حالیکه بیمه کارکر مثل من ۲۰ملیمن است جخالت نمی‌کشند مسو لین کشوری

  • امامی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا علاوه برسقف ۱۰ درصد پستهای سازماتی رعایت شرایط احراز هم اجباریست؟و اگر نیرویی مدرک تحصیلیش در شرایط احراز نبود چه میشود؟بخصوص در بخش اداری و مالی؟

  • حمیدرضا موسوی گفت:

    همتون دروغ میگید و با این مثال‌ها و صحبتها باز هم می‌خواهید مردم را فریب بدید از هر لحاظ و هر طور که نگاه کنید امکان نداره حقوق یک کارمند بازنشسته از حقوق یک بازنشسته کارگری کمتر باشد چرا نمی‌گویید که امکانات درمانی بازنشستگان صندوقهای کشوری و لشکری اصلا قابل مقایسه با بازنشستگان تامین اجتماعی نیست از لحاظ درمان تامین اجتماعی خدماتش صفر است در مقابل بقیه بازنشستگان همچنین امکانات رفاهی بقیه صندوقها در مقابل تامین اجتماعی در صورتی که تامین اجتماعی از لحاظ ثروت و قدرت از بقیه قوی تر است ولی متاسفانه از لحاظ خدمت رسانی صفر بخاطر اینکه تمام نمایندگان مجلس و تمام وزرا و کلا کلیه بازنشستگان طبقات فوقانی هیچ کدام بازنشسته تامین اجتماعی نیستند چون می‌دانند بازنشسته تامین اجتماعی بدبخت اگر شما پیدا کردی یک نماینده مجلسی یک وزیری یک وکیلی بازنشسته تامین اجتماعی باشه بخدا پیدا نمیکنی چون بازنشستگی تامین اجتماعی مخصوص قشر ضعیف و قشر کارگر و زحمتکش و کلا قشر سطح پایین جامعه است والسلام نامه تمام

  • علیرضا رزمجو گفت:

    سلام
    سازمان تامین اجتماعی با بقیه فرق داره .مثال میزنم

    کسی که مثلا شش میلیون بیمه رد میکنه و یکی دیگه مبلغ یک میلیون رد میکنه قطعا برابر نیستند .
    در تامین اجتماعی مبلغ بیمه ای که شما در زمان اشتغال رد کردید بیانگر حقوق بازنشستگیتون هست .

    • عباس گفت:

      درتامین اجتماعی اصلا سابقه ومبلغ بیمه پردازی ملاک حقوق بازنشستگی نیست ! وفقط دستورات حکومتی برای تامین اجتماعی ملاک است وضرب المثل (ازکیسه خلیفه خرج کردن)وبهترین سندخودمن وهزاران نفرمثل من هستندوالان فردی با۶سال سابقه بیمه پردازی و۴سال خریدسابقه با۶۰سال سن بازنشست شده و۱۵میلیون حقوق میگیره ومن باپرداخت سه برابری حقوق کارگرساده وسرپرست بودن و۳۵سال حق بیمه دادن ۳۰میلیون میگیرم که اگرسابقه ومبلغ بیمه پردازی مهم واصل بودمن بایددربرابرفردیادشده ۶۰میلیون حقوق میگرفتم .ولی دولت بانامگزاری حداقل بگیر وسایرسطوح دردوسال ریاست جمهوری رئیسی حقوق مارو۱۰درصدافزایش دادوحقوق حداقل بگیرهاوهمان ۱۰سال سابقه هارا۵۷درصدوسال گذشته وامثال هم تکرارکردودراصل ازحقوق مابراشت وبه حداقل بگیرداد!! به نظرمن هرکس بیشتراز۱۵سال به تامین اجتماعی پول بدهدانگارپولش را دور ریخته وداده دولت بخورد!! مادرکدام صندوق درکشورحداقل بگیروسایرسطوح داریم؟؟ این اگرنامش ظلم وستم ودزدی ازپس انداز۳۵ساله مانیست پس چیست؟؟ تمام صندوقهای بازنشستگی مناسبتی کارت هدیه وام دارندولی تامین اجتماعی فقط حقوق خالی است بدون ریالی کمک وتازه افزایش حقوقش هم فقط شامل پایه حقوق است نه دریافتی!! الانم دوماه گذشته نه افزایشی داریم نه چیزی ومثل هرسال ۵تا۸ماه طول میکشه تاپول بی ارزش بشه وحقوق ماروقانونی بدهند! بروخداروشکرکن کارگرتوسری خورنیستی که همه ازبالاتاپائین حقتوبخورندواستعمارت کنند.

  • نویدی گفت:

    محاسبات شما اشتباه است.
    در سال جاری درصد افزایش حقوق در صندوق بازنشستگی کشوری برای حقوق ۲۵ میلیونی ۳۳ درصد بوده نه ۲۰ درصد
    همین محاسبه اشتباه را مبنای یادداشت خود قرار داده اید.
    البته لزوم یکپارچه سازی صندوقهای بازنشستگی نکته مهمی است که متاسفانه سالهاست تعارض منافع و منفعت طلبی مانع انجام آن شده است.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *