تلگرام مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

طبق استفساریه شورای نگهبان، برای پذیرش پست معاونت ریاست جمهوری نیازی به استعفا از مجلس نیست

طبق استفساریه شورای نگهبان، برای پذیرش پست معاونت ریاست جمهوری نیازی به استعفا از مجلس نیست

مجله کارگزینی – نمایندگان مجلس، چهارم مهرماه با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه مخالفت کردند و این در حالی است که رئیس‌جمهور روز پنجم شهریورماه حسین‌زاده را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرده بود.
به گزارش مجله کارگزینی، انتخاب این فرد کُرد و اهل سنت به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور واکنش‌های مثبتی را در پی داشت اما مجلس با استعفای او از نمایندگی موافقت نکرد. و گفته می شود که وی باید در مجلس به عنوان نماینده حوزه انتخابیه نقده و اشنویه به کار خود ادامه دهد.

انتصاب قبل از استعفاء

یکی از دلایل اصلی نمایندگان در مخالفت با استعفای این نماینده مجلس آن بود که رئیس‌جمهور پیش از هماهنگی با مجلس، در حکمی حسین‌زاده را به عنوان معاون خود منصوب کرده بود که نمایندگان این کار را بی‌توجهی به شأن مجلس تلقی کردند.

به موجب ماده ۹۰ آیین نامه داخلی مجلس، پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان، هر نماینده ای که بخواهد از مقام نمایندگی خارج بشود باید استعفا بدهد و پذیرش استعفای وی موکول به تصویب در مجلس است.

قانون اساسی چه می‌گوید؟

بر اساس اصل یکصد و چهل و یکم؛ رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی‎توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا مؤسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع مختلف شرکتهای خصوصی ، جز شرکتهای تعاونی ادارات و مؤسسات برای آنان ممنوع است .
سمتهای آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی است .

نظر تفسیری شماره ۲۷۰۸ مورخ ۲۷ /۳ /۱۳۶۰ شورای نگهبان

«مستفاد از اصل‌ ۱۴۱ قانون‌ اساسی‌ این‌ است‌ که‌ نماینده‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ با قبول‌ و عهده ‌دار شدن‌ یکی‌ از مشاغل‌ دولتی‌ مذکور در اصل‌ مرقوم‌ در حکم‌ مستعفی‌ از نمایندگی‌ است‌ هر چند به‌ طور رسمی‌ استعفاء نداده‌ باشد یا استعفایش در مجلس‌ قرائت‌ نشده‌ باشد.»

شورای نگهبان موافق رای‌گیری است!

برخی نمایندگان معتقدند با استناد به اصل ۱۴۱ قانون اساسی و استفساریه سال ۱۳۶۰ شورای نگهبان، در صورت انتصاب نماینده مجلس به پست دولتی، احتیاجی به طرح موضوع استعفاء در صحن مجلس شورای اسلامی نیست. اما رئیس مجلس می‌گوید با اعضای شورای نگهبان صحبت کرده و آنها موافق هستند که رای‌گیری شود.

امکان طرح مجدد استعفاء

ماده ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح مجدد استعفاء مسکوت است و با توجه به اینکه تاکنون در مجلس چنین اتفاقی رخ نداده است که رئیس جمهور دوبار نامه دهد در صورت تقاضای مجدد استعفا با نامه جدید رئیس جمهور، تفسیر با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است و بر اساس نظر کارشناسی معاونت قوانین اقدام خواهد شد.

نظر رئیس جمهور

رئیس جمهور که ساعاتی قبل از نیویورک بازگشته است هنوز در این خصوص اظهار نظری نداشته و قطعا پیگیر حل موضوع و جلب نظر نمایندگان مجلس خواهد شد. / مجله کارگزینی

مجله کارگزینی

۱۴۰۳/۰۷/۰۵

اینستاگرام مجله کارگزینی

https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa

تلگرام مجله کارگزینی

http://t.me/+eRSSofhaSpo4ZGNk

بله مجله کارگزینی

https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk

ایتا مجله کارگزینی

https://eitaa.com/joinchat/2472476892Cc49c00e72f

kargozin.com وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *