کاهش سن بازنشستگی مادران + مثال های کاربردی
- kargozin.com
- مجله کارگزینی, مطالب اختصاصی
کاهش سن بازنشستگی مادران + مثال های کاربردی
کاهش سن بازنشستگی مادران + مثال های کاربردی
نویسنده: مصطفی علیمحمدی
ایمیل: mustafa.alimohammadi@gmail.com
مجله کارگزینی – بر اساس بند (ت) ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:
مادران شاغلي كه از زمان لازم الاجراء شدن اين قانون (13/09/1400)، فرزند يا فرزنداني به دنيا خواهند آورد به ازاي هر فرزند، ميتوانند از يك سال كاهش در سن بازنشستگي برخوردار شوند و براي فرزند سوم و بيشتر ميزان كاهش يك و نيمسال به ازاي هر فرزند خواهد بود. حداقل سن بازنشستگي مشمولين اين بند، براي مادران داراي يك فرزند چهل و دو سال، داراي دو فرزند چهل و يك سال و داراي سه فرزند و بيشتر چهل سال و حداقل با بيست سال سابقه بيمه است. برقراري مستمري يا حقوق بازنشستگي متناسب با سنوات پرداخت حق بيمه در زمان اشتغال ميباشد.
برای درک بهتر موضوع، در ادامه مثال های کاربردی از کاهش سن بازنشستگی مادران را ملاحظه می فرمایید.
مطالعه موردی اول؛
خانمی از سال ۱۳۸۴ و در سن ۲۰ سالگی در یک شرکت پیمانکاری وابسته به وزارتخانه جهاد کشاورزی مشغول به کار شد.
سال ۱۴۰۰ با استفاده از قانون تبدیل وضعیت ایثارگری رسمی میشود.
سال ۱۴۰۱ فرزند سوم این خانم متولد میشود.
سال ۱۴۰۴ شرایط برای ادامه اشتغال وی دشوار است و به همین دلیل از واحد امور اداری برای بازنشستگی پیگیری میکند.
امور اداری تنها شرط بازنشستگی را داشتن ۲۵ سال سابقه خدمت قابل قبول دولتی و برقراری حقوق با ۲۵ روز یعنی بازنشستگی در سال ۱۴۲۵ اعلام میکند.
این خانم با جستجو در اینترنت و در سایت مجله کارگزینی به یاداشتی برای بند (ت) ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی برخورد کرده و پرینت آن را به واحد امور اداری میبرد!
براساس نکات ارائه شده از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وی ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی قابل قبول دارد و فرزند سوم ایشان بعد از لازم الاجرا شدن قانون متولد شده باتوجه به این شرایط، بازنشستگی برای این خانم فراهم میگردد.
۱۶ سال سابقه غیر رسمی در بخش خصوصی
۴ سال سابقه قابل قبول رسمی در بخش دولتی
در مجموع ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی قابل قبول در صندوق بازنشستگی و ۴۰ سال سن
مطالعه موردی دوم؛
خانمی از سال ۱۳۸۳ و در سن ۲۰ سالگی در یک کارگاه تولیدی پوشاک مشغول به کار است.
سال ۱۴۰۳ و بعد از کلی دوا و درمان خداوند فرزند دوم را به ایشان اعطا میکند و امسال یعنی سال ۱۴۰۴ شرایط برای ادامه اشتغال وی دشوار میشود.
از طریق تماس با سامانه شبانه روزی ۱۴۲۰ تامین اجتماعی شرایط بازنشستگی را با ۴۱ سال سن و ۲۱ سال سابقه بیمه پردازی خود در شعبه ۱۸ تامین اجتماعی را پرس و جو میکند.
اپراتور آخرین شرایط بازنشستگی را داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه بیمهپردازی قابل قبول و ۴۲ سال سن اعلام میکند، یعنی باید تا سال بعد و رسیدن به سن قانونی صبر کند.
این خانم در کانال تلگرامی مجله کارگزینی به یاداشتی برای بند (ت) ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی برخورد میکند که مفاد آن امکان بازنشستگی با ۴۱ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه بیمهپردازی را مورد اشاره قرار میدهد.
ولیکن با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی متصدی مربوطه اعلام میکند هنوز دستورالعمل یا بخشنامهای برای اجرای این قانون ابلاغ نشده و باید تا سال بعد و یا تا زمان ابلاغ صبر کنید.
مطالعه موردی سوم؛
خانمی از سال 1388 و در حالی که دارای یک فرزند بوده است، در سن 23 سالگی در سازمان امور مالیاتی استخدام شده است.
سال 1397 صاحب فرزند دوم و در سال 1399 فرزند سوم وی متولد میشود.
سال 1404 از واحد امور اداری سازمان برای بازنشستگی پیگیری میکند.
کارشناس امور اداری، داشتن ۲۵ سال سابقه خدمت قابل قبول دولتی را شرط بازنشستگی با دریافت ۲۵ روز حقوق اعلام میکند. (یعنی بازنشستگی در سن 48 سالگی و در سال 1413)
بر اساس اطلاعات فوق، این فرد مشمول کاهش سن بازنشستگی نیست.
مطالعه موردی چهارم؛
در خصوص مثال فوق (مطالعه موردی سوم)، در صورتی فرزند سوم ایشان در سال 1401 (به جای سال 1399) به دنیا میآمد شرایط بازنشستگی ایشان چگونه بود؟
در این صورت و باتوجه به این شرایط، وی در سال 1408 با داشتن ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی (در حالی که فرزند سومش بعد از لازم الاجرا شدن قانون متولد شده است)، با داشتن 43 سال سن امکان بازنشستگی برای این خانم فراهم میگردد.

اینستاگرام مجله کارگزینی
https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa
تلگرام مجله کارگزینی
بله مجله کارگزینی
https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk
ایتا مجله کارگزینی
کاهش سن بازنشستگی مادران + مثال کاهش سن بازنشستگی مادران + مثال کاهش سن بازنشستگی مادران + مثال


15 نظر
افزایش ۵۰ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۵
«نماینده محترم، فشار معیشت فقط پایتخت نیست این بودجه ناعادلانه است»
«نماینده محترم صدای کارمندان باشید نه توجیهکننده اعداد غیرواقعی»
مرد بفال پرسید :
چند من خربزه میخواهی .
گفتم. ،،، دل خوش سیری چند …!!!! ؟؟؟
حقوق کارمندان بهزیستی جوابگوی یک هفته خانوادهاشون نیست چرا عدالت در پرداخت وجود ندارد چرا کارمندان بهزیستی فراموش کردن فقط بفکر کارمندان نهادهای عمومی خصوصی هستند مگر خون آنها از ما رنگین تر هست چرا حکومت داری بلد نیستید
باسلام. اگربس است یک حرف بس است ؟ مستاجرم باحقوقها
کارمندان بهزیستی بیشترین فشار روانی در برابر کمترین حقوق.
و این ظلمی است آشکار که خدا شاهد آن می باشد.
اینها که گوش شنوا ندارن خداوند دردنیا گرفتارشان کند ان شاءالله.
http://www.kargozin.com/?p=18878
گور پدرتون با این افزایش حقوقتون
گوه بقبر اجدادتون با این تسویب حقوق
پدیده زیر میزی عامل اصلی ورشکستگی وزارت بهداشت وکسر بودجه سازمان های تابعه
پدیده فاجعه بار زیر میزی درایران جدای از منظر بیماران اگر دید مالیات به آن نگا کنیم می بینیم هرسال درمجموع مبلغ سربه فلک کشیده ومبالغ نجومی تحت عنوان زیرمیزی از بیماران گرفته می شود که حتی یک ریال ازآن به اداره مالیات ویا خزانه وزرات بهداشت وارد نمی شود ومسقیم به جیب جراح وارد می شود درحالیکه درآلمان بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از درآمد جراحان به اداره مالیات کشور تعلق می گیرد حال عجیب است که چرا نماینده های مجلس جلوی این فاجعه تاریخی واختلاس تاریخی را نمی گیرند یعنی نباید درپدیده زیر میزی فقط بیماران شاکی باشند بلکه مسولین بیت المال مردم ومسئولین بودجه مجلس شکایت وجلوی اینکار را بگیرند. سال قبل جراحان آلمان ۹۷۷ همت مالیات پرداخت کردند وجراحان ایران وپزشکان فقط ۳ همت مالیات پرداخت کردند حال به حجم سرسام آور فرار مالیاتی جراحان درایران توجه کنید وببینید که علت کسر بودجه ونبود بودجه برای بازی سازی مراکز درمانی ونبود بودجه زیرساخت ازکجامنشا می گیرد.
این حکومت لحظه به لحظه کشور را به لبه پرتگاه سقوط و نابودی نزدیک و نزدیکتر میکند
خاک بر سر مسئولین بی سواد احمق ونهفهم وبی دین وبی سواد من نمیدونم این همه احمق چطور دور هم جمع شده اند
دولت داره کاری میکنه که کارمندان مزایای کمتری بگیرن و از بدترین وزارت خانه ها ،وزارت بهداشت که در حق کادر درمان و پرسنل پشتیبانی این وزارتخانه ظلم کرده و کمترین حقوق و مزایای را در بین بقیه وزارت خانه ها به پرسنل میدهد فقط هوای خودشون (پزشک ها )رو دارن
تعجبم که این همه احمق را چطور گل چین کردن که مغز شون کشش نداره که این افزایش حقوق نیست این میشه کاهش سی درصدی پیش ازاغاز سال جدید نه بیست درصد افزایش حقوق اون هم که با لطف این دوستان مردم آزار ده درصد مالیات شاملش میشه
با این تورم و درامد ها فقط باعث فقرو فحشا و اختلاس میشید دلم میخواد خون گریه کنم