کانال «بله» مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

عدالت، گمشده آشکار در نظام اداری ایران

عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران
عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران
عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران

مجله کارگزینی – در نظام اداری ایران، آنچه بیش از بسیاری از مسائل دیگر موجب نارضایتی کارکنان، کاهش انگیزه کاری و تضعیف تعلق سازمانی شده، احساس تبعیض است؛ تبعیضی که گاه در پرداخت‌ها، مزایا و شیوه برخورد با کارکنان، آشکارا خود را نشان می‌دهد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه‌های دینی، بر رفع تبعیض‌های ناروا تأکید ویژه دارد. در بند ۹ اصل سوم قانون اساسی آمده است:

«رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی»

بر همین اساس، انتظار می‌رود عدالت و پرهیز از تبعیض، نه‌تنها در تدوین قوانین و مقررات، بلکه در اجرای آن‌ها نیز محور عمل نظام اداری کشور باشد.

قانون مدیریت خدمات کشوری و آرمان عدالت

قانون مدیریت خدمات کشوری نیز با هدف ایجاد نظامی عادلانه در پرداخت‌ها و مبتنی بر عملکرد تدوین شد؛ قانونی که فلسفه وجودی آن، کاهش فاصله‌ها و برقراری عدالت استخدامی بود. با این حال، تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد این قانون در تحقق کامل اهداف خود چندان موفق نبوده است.

عواملی مانند:

  • اجرای ناقص قانون
  • برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوت از مقررات
  • فراهم نبودن بستر اجرای کامل
  • فاصله میان احکام قانونی و واقعیت‌های اقتصادی
  • و به‌روزرسانی نشدن برخی مواد قانونی

سبب شده‌اند کارآمدی این قانون با چالش‌های جدی مواجه شود.

با وجود این، قانون‌گذار در ماده ۸۹ قانون مدیریت خدمات کشوری به‌صراحت بر عدالت استخدامی تأکید کرده است:

«کارمندان دستگاه‌های اجرائی در مورد استفاده از تسهیلات و امتیازات و انتصاب به مشاغل سازمانی در صورت داشتن شرایط لازم از حقوق یکسان برخوردار بوده و دستگاه‌های اجرائی مکلفند با رعایت موازین و مقررات مربوطه و عدالت استخدامی، حقوق کارمندان خود را در موارد مذکور در این قانون مدنظر قرار دهند.»

یک مثال روشن از تفاوتی که رنگ تبعیض گرفته است

امروز بسیاری از کارکنان دولت از تفاوت‌هایی گلایه دارند که از نگاه آنان، فراتر از تفاوت و به نوعی تبعیض تبدیل شده است.

فرض کنید دو کارمند:

  • در یک دستگاه اجرایی مشغول به کار بوده‌اند،
  • مدرک تحصیلی یکسان دارند،
  • سابقه خدمت مشابه دارند،
  • هر دو مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری بوده‌اند،
  • و هر دو در سال ۱۴۰۳ بازنشسته شده‌اند.

تنها تفاوت این دو نفر در صندوق بازنشستگی آن‌هاست:

  • یکی مشترک صندوق بازنشستگی کشوری
  • و دیگری مشترک سازمان تأمین اجتماعی است.

حال در افزایش حقوق سالانه، وضعیت این دو چگونه خواهد بود؟

برای بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش حقوق صرفاً ۲۰ درصد تعیین شده است. به‌عنوان مثال اگر دریافتی او ۲۵ میلیون تومان باشد، حقوقش به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی افزایش ماهانه ۵ میلیون تومان.

اما برای بازنشسته تأمین اجتماعی، افزایش حقوق ۳۲ درصد به‌علاوه مبلغ ثابت ماهانه تعیین شده است. در همین مثال، فردی با حقوق ۲۵ میلیون تومان، افزایشی بیش از ۸ میلیون تومان دریافت می‌کند و با احتساب مبلغ ثابت، مجموع افزایش او به حدود ۹ میلیون تومان می‌رسد. علاوه بر این، برخی مزایا مانند کمک‌هزینه مسکن نیز به این افراد تعلق می‌گیرد.

پرسشی که همچنان بی‌پاسخ مانده است

پرسش اصلی اینجاست:

چرا میان افرادی با شرایط شغلی تقریباً یکسان، چنین فاصله معناداری در دریافتی‌ها وجود دارد؟

چرا این تفاوت‌ها که در افکار عمومی رنگ تبعیض به خود گرفته‌اند، همچنان پابرجاست؟

و چرا برای کاهش این شکاف‌ها، تصمیمی جدی و ساختاری اتخاذ نمی‌شود؟

ضرورت بازنگری در ساختار بازنشستگی

شاید زمان آن رسیده باشد که موضوع یکپارچه‌سازی نظام بازنشستگی کشور با نگاهی جدی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

ایجاد هماهنگی میان صندوق‌های بازنشستگی و حرکت به سمت نظامی منسجم‌تر، می‌تواند بخشی از نابرابری‌ها و تنش‌های موجود را کاهش دهد؛ موضوعی که سال‌هاست کارشناسان حوزه اداری و رفاهی درباره آن هشدار می‌دهند.

بی‌تردید، عدالت اداری تنها یک شعار نیست؛ بلکه شرط اصلی حفظ انگیزه، اعتماد و سرمایه انسانی در نظام خدمت‌رسانی کشور است.

در حوزه شاغلان دولت نیز نمونه‌های دیگری از تفاوت‌های قابل تأمل در پرداخت‌ها و مزایا وجود دارد که در یادداشت‌های بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

  نویسنده: علی زاهدی نیا

کارشناس حقوق و مقررات اداری

اینستاگرام مجله کارگزینی

https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa

تلگرام مجله کارگزینی

http://t.me/+eRSSofhaSpo4ZGNk

بله مجله کارگزینی

https://ble.ir/join/FpdUJWJ3av

ایتا مجله کارگزینی

https://eitaa.com/joinchat/2472476892Cc49c00e72f

عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران عدالت گمشده آشکار در نظام اداری ایران

kargozin.com وب‌سایت

‫14 نظر

  • نصیری گفت:

    مشکل حقوق کارکنان دولت صرفا مشکل عدم وجود قانون نیست مشکل عدم اراده برای رفع مشکل است که علت آن نیز تبعیضی است که بخشی از دولت بواسطه نفوذ دستگاههای برخوردار در تصمیم‌گیری باعث آن شده اند . کارکنان دولت عملا به دو دسته تقسیم شده‌اند ۱-دستگاههای درآمدزا که در یک تصمیم غیر قانونی معتقدند چون درآمدزا هستند پس باید بخشی از این درآمد سهم خودشان باشد مانند شرکت نفت ، بانکها ، وزارت نیرو ، مخابرات ، تامین اجتماعی و … بعلاوه دستگاههای صاحب نفوذ و بعلاوه نیروهای ستادی مستقر در وزارتخانه‌ها که سهم قابل توجهی از بودجه دستگاه مربوطه را صرف پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات نیروهای ستادی وزارتخانه می کنند و توجهی به بدنه اداری خود در سطح کشور ندارند . ۲- دسته دوم کارکنان دستگاه‌هایی است که مصرف کننده درآمد دستگاههای درآمدزا تلقی می‌شوند که در یک قانون نانوشته نباید میزان حقوق و مزایای شان هرگز به سطح گروه اول نزدیک شود هرگاه دولت اقدامی در راستای کاهش این فاصله داشته بلافاصله مدیران دستگاه‌های گروه اول بصورت زیرپوستی مراتب اعتراض کارکنان خود را به دولتمردان اعلام کرده و اینکه همه کارکنان عائله یک دولت هستند و باید نظام پرداخت هماهنگ داشته باشند را تبعیض !!!! دانسته و اعتراض می کنند و دولت را مجبور به جبران آن از طرق دیگر کرده اند لذا علیرغم اصلاح چند باره نظام پرداخت کماکان ، شاهد تفاوت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در دستگاههای مختلف هستیم و این رویه اصلاح نمیشود .

  • سعید گفت:

    کلاسیتم اداری بهم ریخته و همه مسئولین هم دروغ می گن کارگران قبلا از کارمندان کمتر حقوق گرفتن الان کارگران بیشتر می گیرند عیدی کارگران از کارمندان بیشتر حقوقشون هم بیشتر کارمندانی که بازنشسته شدن از کارمندان مشغول کار بیشتر می گیرند کارگرانی که بازنشسته شدن از کارگران مشغول کار بیشتر و هیچ کسی هم پیگیر نسیت و اجازه هم نمی دهند مشکل بیان کنید و میان توی سایت صحبت می کنند هیچی هم حالیشون نیست

    • محمد گفت:

      باز شما که صحبت کردی خیلی متوجه ای؟ فهمیدی چی گفتی؟ معلومه یه کارمندی هستی که تازه رفتی پشت میز، خب اونی که بازنشسته شده ۳۰ سال کار کرده به همون نسبت یه سری چیزایی میگیره که تو هنوز نمیدونی چیه بعدشم منی که الان ۱۵ سال سابقه دارم و نیروی شرکتی هستم چون ۳ ماهه شرکتم عوض شده مثل ۱۴ سال قبل عیدی بهم ندادن میگن به شما شرکتی ها تعلق نمیگیره چون سالی دوسالی یه بار شرکتی که بهمون حقوق میداده عوض میشه

      • احمد گفت:

        عین واقعیت راتوضیح دادید ماهم نیروی شرکتی باسابقه 25 سال امسال هنوز عیدی سنوات نگرفته ایم حقوق اسفندماه را بصورت 70 درصد به مادادند درحالیکه کارمند رسمی وهمان کسانی که باسابقه چهار سال بعنوان طرح ایثار گری رسمی شدند حقوق شان دقیق بیش‌تر از دو برابر من تاکید می‌کنم بیشتر از دوبرابر من حقوق می‌گیرند درضمن بعضی از شرکتی های بازنشسته هم که درطول یکی دوسال گذشته بازنشسته شدند ازمن شرکتی مشغول بکار کمتر حقوق می‌گیرند ای کاش عقده ای نباشیم بینش خوبی داشته باشیم نسبت به همکاران مان وخدا ترس باشیم که به هم نوع خود تهمت افترا نزنیم. یاحق

    • عباس گفت:

      این دروغهارا ازکی شنیدی ؟ من با۳۵سال کاردرشرکت وحقوق سرپرستی الان ازکارگرزیردستم درشرکت ۲۰میلیون کمترمیگیرم!! چون رئیسی دوسال حقوق مارو۱۰درصدافزایش دادوحقوق کارگررو۴۵درصدوپارسال وامثال هم ۲۵درصدکمترافزایش دادند چون نام سایرسطوح روی ماگذاشتند! نامی که درهیچ صندوق بازنشستگی درایران وجهان نیست ودرتامین اجتماعی سابقه وبیمه پردازی ملاک حقوق نیست مثل کارمندا ودستوری است وهرانچه حکومت بگویدان ملاک است!! بروخداروشکرکن کارگرنشدی تااستعماروبرده شودی وهمه حقتوبخورندولکدمالت کنند! کارمندان درمقابل کارگران باهمان مدرک وکارایی بیشترهیچ ارزش وامنیت شغلی وحقوق قانونی ندارندودولت صندوق تامین اجتماعی راخالی کرده وبهترین شرکتهای انراحراج کرده وصدهاهمت بدهکاره ونمیده انهم حق الناسی که حق ریالی برداشت نداشته والان دوماه گذشته نه افزایش حقوقی ونه متناسب سازی وحقوق ۲۰ماه رواوردن۳۰ماه میدن و۱۰روزم اینجوری غارت کردندوتمام نماینده گان کانونها ودیگران هم بادولتندوسهمشونومیگیرندوگوچکترین اعتراضی نمیکنند.

  • علی والی گفت:

    به قله رسیدیم

  • سعید رشیدی گفت:

    اگر عدالت اجرایی می شد ایت قدر تبعض بوجود نیامد چرا حقوق کارمندان دولت این قدر باهم فاصله دارند یکی 300 میلیون یکی 15 میلیون یکی 50 میلیون مگر چی سری دراین حکومتی که دم از مسلمان بودن شیعه بودن هست حقوق کارمندان براساس چه امتیازی این قدر فرق دارد اگر کسی در جای بهتری قرار گرفته براساس پارتی رانت بود چرا باید از لحاظ حقوق هم برتری داشته باشد اقایان مسئول مگر این اداره با ان اداره چه فرقی باهم دارد امتیازات بر اساس مدرک سابقه مدیریت فرزند و همسر و تخصص بدی اب هوا و منطقه جنگی ایثاری و خانواده شهدا دیگر چه امتیازی هست خواهشا مسیولین بخود بیاید و احکام کارکنان را اصلاح نماید و این طوری که شما پیش می روید زندگی برای همه معنا ندارد و شما هم دراسایش نخواهید بود شهری خوب است اطرافش خوب باشد

  • اس ما عا بد گفت:

    کاش به جنگ نمی رفتم با ایثارگری رسمی نمی شدم که تا آخر عمر بدبخت شدم با سی وهفق ۳۷ سال سابقه بیمه نمی توانم باز نشست بشم پیامک بیمه من پارسال ۹۹۹۹۹۹۹تومان ودر سال ۴۰۴ مبلغ یازده ملیون ششصد هزار تومان است در حالیکه بیمه کارکر مثل من ۲۰ملیمن است جخالت نمی‌کشند مسو لین کشوری

  • اس ما عا بد گفت:

    کاش به جنگ نمی رفتم با ایثارگری رسمی نمی شدم که تا آخر عمر بدبخت شدم با سی وهفق ۳۷ سال سابقه بیمه نمی توانم باز نشست بشم پیامک بیمه من پارسال ۹۹۹۹۹۹۹تومان ودر سال ۴۰۴ مبلغ یازده ملیون ششصد هزار تومان است در حالیکه بیمه کارکر مثل من ۲۰ملیمن است جخالت نمی‌کشند مسو لین کشوری

  • امامی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا علاوه برسقف ۱۰ درصد پستهای سازماتی رعایت شرایط احراز هم اجباریست؟و اگر نیرویی مدرک تحصیلیش در شرایط احراز نبود چه میشود؟بخصوص در بخش اداری و مالی؟

  • حمیدرضا موسوی گفت:

    همتون دروغ میگید و با این مثال‌ها و صحبتها باز هم می‌خواهید مردم را فریب بدید از هر لحاظ و هر طور که نگاه کنید امکان نداره حقوق یک کارمند بازنشسته از حقوق یک بازنشسته کارگری کمتر باشد چرا نمی‌گویید که امکانات درمانی بازنشستگان صندوقهای کشوری و لشکری اصلا قابل مقایسه با بازنشستگان تامین اجتماعی نیست از لحاظ درمان تامین اجتماعی خدماتش صفر است در مقابل بقیه بازنشستگان همچنین امکانات رفاهی بقیه صندوقها در مقابل تامین اجتماعی در صورتی که تامین اجتماعی از لحاظ ثروت و قدرت از بقیه قوی تر است ولی متاسفانه از لحاظ خدمت رسانی صفر بخاطر اینکه تمام نمایندگان مجلس و تمام وزرا و کلا کلیه بازنشستگان طبقات فوقانی هیچ کدام بازنشسته تامین اجتماعی نیستند چون می‌دانند بازنشسته تامین اجتماعی بدبخت اگر شما پیدا کردی یک نماینده مجلسی یک وزیری یک وکیلی بازنشسته تامین اجتماعی باشه بخدا پیدا نمیکنی چون بازنشستگی تامین اجتماعی مخصوص قشر ضعیف و قشر کارگر و زحمتکش و کلا قشر سطح پایین جامعه است والسلام نامه تمام

  • علیرضا رزمجو گفت:

    سلام
    سازمان تامین اجتماعی با بقیه فرق داره .مثال میزنم

    کسی که مثلا شش میلیون بیمه رد میکنه و یکی دیگه مبلغ یک میلیون رد میکنه قطعا برابر نیستند .
    در تامین اجتماعی مبلغ بیمه ای که شما در زمان اشتغال رد کردید بیانگر حقوق بازنشستگیتون هست .

    • عباس گفت:

      درتامین اجتماعی اصلا سابقه ومبلغ بیمه پردازی ملاک حقوق بازنشستگی نیست ! وفقط دستورات حکومتی برای تامین اجتماعی ملاک است وضرب المثل (ازکیسه خلیفه خرج کردن)وبهترین سندخودمن وهزاران نفرمثل من هستندوالان فردی با۶سال سابقه بیمه پردازی و۴سال خریدسابقه با۶۰سال سن بازنشست شده و۱۵میلیون حقوق میگیره ومن باپرداخت سه برابری حقوق کارگرساده وسرپرست بودن و۳۵سال حق بیمه دادن ۳۰میلیون میگیرم که اگرسابقه ومبلغ بیمه پردازی مهم واصل بودمن بایددربرابرفردیادشده ۶۰میلیون حقوق میگرفتم .ولی دولت بانامگزاری حداقل بگیر وسایرسطوح دردوسال ریاست جمهوری رئیسی حقوق مارو۱۰درصدافزایش دادوحقوق حداقل بگیرهاوهمان ۱۰سال سابقه هارا۵۷درصدوسال گذشته وامثال هم تکرارکردودراصل ازحقوق مابراشت وبه حداقل بگیرداد!! به نظرمن هرکس بیشتراز۱۵سال به تامین اجتماعی پول بدهدانگارپولش را دور ریخته وداده دولت بخورد!! مادرکدام صندوق درکشورحداقل بگیروسایرسطوح داریم؟؟ این اگرنامش ظلم وستم ودزدی ازپس انداز۳۵ساله مانیست پس چیست؟؟ تمام صندوقهای بازنشستگی مناسبتی کارت هدیه وام دارندولی تامین اجتماعی فقط حقوق خالی است بدون ریالی کمک وتازه افزایش حقوقش هم فقط شامل پایه حقوق است نه دریافتی!! الانم دوماه گذشته نه افزایشی داریم نه چیزی ومثل هرسال ۵تا۸ماه طول میکشه تاپول بی ارزش بشه وحقوق ماروقانونی بدهند! بروخداروشکرکن کارگرتوسری خورنیستی که همه ازبالاتاپائین حقتوبخورندواستعمارت کنند.

  • نویدی گفت:

    محاسبات شما اشتباه است.
    در سال جاری درصد افزایش حقوق در صندوق بازنشستگی کشوری برای حقوق ۲۵ میلیونی ۳۳ درصد بوده نه ۲۰ درصد
    همین محاسبه اشتباه را مبنای یادداشت خود قرار داده اید.
    البته لزوم یکپارچه سازی صندوقهای بازنشستگی نکته مهمی است که متاسفانه سالهاست تعارض منافع و منفعت طلبی مانع انجام آن شده است.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *