کانال «بله» مجله کارگزینی
منوی دسته بندی

آیا فوق العاده خاص شامل نیروهای قرارداد کارگری در دستگاه‌های اجرایی می‌شود؟

آیا فوق العاده خاص شامل نیروهای قرارداد کارگری در دستگاه‌های اجرایی می‌شود؟

نویسنده: علی زاهدی‌نیا
کارشناس حقوق و مقررات اداری

مجله کارگزینی – پاسخ به این پرسش که آیا فوق العاده خاص شامل نیروهای قرارداد کارگری دستگاه های اجرایی می‌شود، نیازمند نگاهی جامع به نظام‌های مختلف پرداخت حقوق در کشور و بررسی هم‌زمان قانون بودجه سال ۱۴۰۵ و قانون برنامه هفتم پیشرفت است.

۱. تصریح قانون بودجه درباره فوق‌العاده خاص

قانونگذار در جدول الزامات مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۵ و به موجب بند ۲-۱ چنین مقرر کرده است:

«امتیاز فوق‌العاده خاص برای مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی آن در سایر نظام‌های پرداخت موضوع جزء (۳) بند (ب) ماده ۱۰۶ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.»

با این بیان، روشن است که قانونگذار هنگام تعیین نحوه افزایش حقوق، به نظام‌های مختلف پرداخت اشاره می‌کند؛ زیرا سازوکار تعیین و افزایش حقوق در هر یک از این نظام‌ها متفاوت است و هرکدام مقررات خاص خود را دارند. به همین دلیل در جدول قانون بودجه نیز به این تفاوت‌ها توجه شده است.

با این حال، فوق‌العاده خاص همان‌گونه که از نام آن پیداست، یک پرداخت استثنایی است که قانونگذار احکام آن را در قانون برنامه هفتم پیشرفت پیش‌بینی کرده و در قانون بودجه نیز به همان قانون ارجاع داده است.

۲. دو بخش اصلی حکم قانونگذار

در خصوص فوق‌العاده خاص، قانونگذار عملاً دو موضوع را مطرح کرده است:

– امتیاز فوق‌العاده خاص برای مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری که حکم آن مشخص و بدون ابهام است.
– معادل ریالی آن برای سایر نظام‌های پرداخت که تعیین دامنه آن به مقررات ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم ارجاع شده است.

بنابراین برای تشخیص دامنه شمول این فوق‌العاده، باید به ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم مراجعه کرد.

۳. دامنه دستگاه‌های مشمول در قانون برنامه هفتم

در تبصره ۱ الحاقی به جزء (۳) بند (ب) ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم آمده است:

«برقراری فوق‌العاده خاص موضوع این جزء در خصوص کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین نیروهای مسلح، سایر نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی در سقف اعتبارات مصوب بودجه سنواتی هر دستگاه مجاز است.»

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، قانونگذار در این مقرره دامنه دستگاه‌های مشمول سایر نظام‌های پرداخت را مشخص کرده و نمونه‌هایی مانند:

– مجمع تشخیص مصلحت نظام
– شورای نگهبان
– قوه قضائیه
– نیروهای مسلح
– و سایر نهادهای مشابه

را ذکر کرده است. این موارد در عمل قیود حصری محسوب می‌شوند.

از این رو به نظر می‌رسد قانونگذار نظری به کارکنان مشمول قانون کار نداشته است؛ چراکه اگر چنین قصدی وجود داشت، دست‌کم اشاره‌ای صریح یا حتی ضمنی به این گروه می‌شد.

۴. ملاحظه فلسفه تصویب فوق‌العاده خاص

هدف از پیش‌بینی فوق‌العاده خاص در قانون برنامه هفتم، کاهش نابرابری‌ها و ایجاد تعادل در نظام پرداخت کارکنان دولت عنوان شده است. تفسیر شمول این فوق‌العاده برای نیروهای قرارداد کارگری می‌تواند با این فلسفه قانونگذاری در تعارض قرار گیرد و حتی به نوعی نقض غرض منجر شود.

۵. تصریح ضوابط اجرایی بودجه درباره کارکنان قانون کار

از سوی دیگر، بند ۵ ضوابط اجرایی قانون بودجه سال جاری نیز نکته مهمی را بیان کرده است. در این بند تصریح شده که رشد حقوق و مزایای کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی که تابع قانون کار هستند، مشمول ضوابط همان قانون خواهد بود.

این حکم نیز می‌تواند مؤید این برداشت باشد که نظام پرداخت کارکنان مشمول قانون کار از مسیر مقررات همان قانون تنظیم می‌شود و لزوماً در شمول احکام خاص مربوط به سایر نظام‌های پرداخت قرار نمی‌گیرد.

جمع‌بندی

با توجه به:

– نحوه بیان حکم در قانون بودجه ۱۴۰۵
– ارجاع صریح به ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم
– تعیین دامنه دستگاه‌های مشمول در تبصره الحاقی این ماده
– و همچنین تصریح ضوابط اجرایی بودجه درباره کارکنان تابع قانون کار

به نظر می‌رسد قانونگذار در پیش‌بینی فوق‌العاده خاص، کارکنان مشمول قانون کار در دستگاه‌های اجرایی را مدنظر نداشته است؛ مگر آنکه در آینده تفسیر یا مقررات تکمیلی متفاوتی در این خصوص ارائه شود..

اینستاگرام مجله کارگزینی

https://www.instagram.com/sayah.shahdi/?hl=fa

تلگرام مجله کارگزینی

http://t.me/+eRSSofhaSpo4ZGNk

بله مجله کارگزینی

https://ble.ir/join/7Av5Cf8ewk

ایتا مجله کارگزینی

https://eitaa.com/joinchat/2472476892Cc49c00e72f

آیا فوق العاده خاص آیا فوق العاده خاص آیا فوق العاده خاصآیا فوق العاده خاص آیا فوق العاده خاص آیا فوق العاده خاص آیا فوق العاده خاص آیا فوق العاده خاصآیا فوق العاده خاص

kargozin.com وب‌سایت

‫14 نظر

  • نصیری گفت:

    مشکل حقوق کارکنان دولت صرفا مشکل عدم وجود قانون نیست مشکل عدم اراده برای رفع مشکل است که علت آن نیز تبعیضی است که بخشی از دولت بواسطه نفوذ دستگاههای برخوردار در تصمیم‌گیری باعث آن شده اند . کارکنان دولت عملا به دو دسته تقسیم شده‌اند ۱-دستگاههای درآمدزا که در یک تصمیم غیر قانونی معتقدند چون درآمدزا هستند پس باید بخشی از این درآمد سهم خودشان باشد مانند شرکت نفت ، بانکها ، وزارت نیرو ، مخابرات ، تامین اجتماعی و … بعلاوه دستگاههای صاحب نفوذ و بعلاوه نیروهای ستادی مستقر در وزارتخانه‌ها که سهم قابل توجهی از بودجه دستگاه مربوطه را صرف پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات نیروهای ستادی وزارتخانه می کنند و توجهی به بدنه اداری خود در سطح کشور ندارند . ۲- دسته دوم کارکنان دستگاه‌هایی است که مصرف کننده درآمد دستگاههای درآمدزا تلقی می‌شوند که در یک قانون نانوشته نباید میزان حقوق و مزایای شان هرگز به سطح گروه اول نزدیک شود هرگاه دولت اقدامی در راستای کاهش این فاصله داشته بلافاصله مدیران دستگاه‌های گروه اول بصورت زیرپوستی مراتب اعتراض کارکنان خود را به دولتمردان اعلام کرده و اینکه همه کارکنان عائله یک دولت هستند و باید نظام پرداخت هماهنگ داشته باشند را تبعیض !!!! دانسته و اعتراض می کنند و دولت را مجبور به جبران آن از طرق دیگر کرده اند لذا علیرغم اصلاح چند باره نظام پرداخت کماکان ، شاهد تفاوت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در دستگاههای مختلف هستیم و این رویه اصلاح نمیشود .

  • سعید گفت:

    کلاسیتم اداری بهم ریخته و همه مسئولین هم دروغ می گن کارگران قبلا از کارمندان کمتر حقوق گرفتن الان کارگران بیشتر می گیرند عیدی کارگران از کارمندان بیشتر حقوقشون هم بیشتر کارمندانی که بازنشسته شدن از کارمندان مشغول کار بیشتر می گیرند کارگرانی که بازنشسته شدن از کارگران مشغول کار بیشتر و هیچ کسی هم پیگیر نسیت و اجازه هم نمی دهند مشکل بیان کنید و میان توی سایت صحبت می کنند هیچی هم حالیشون نیست

    • محمد گفت:

      باز شما که صحبت کردی خیلی متوجه ای؟ فهمیدی چی گفتی؟ معلومه یه کارمندی هستی که تازه رفتی پشت میز، خب اونی که بازنشسته شده ۳۰ سال کار کرده به همون نسبت یه سری چیزایی میگیره که تو هنوز نمیدونی چیه بعدشم منی که الان ۱۵ سال سابقه دارم و نیروی شرکتی هستم چون ۳ ماهه شرکتم عوض شده مثل ۱۴ سال قبل عیدی بهم ندادن میگن به شما شرکتی ها تعلق نمیگیره چون سالی دوسالی یه بار شرکتی که بهمون حقوق میداده عوض میشه

      • احمد گفت:

        عین واقعیت راتوضیح دادید ماهم نیروی شرکتی باسابقه 25 سال امسال هنوز عیدی سنوات نگرفته ایم حقوق اسفندماه را بصورت 70 درصد به مادادند درحالیکه کارمند رسمی وهمان کسانی که باسابقه چهار سال بعنوان طرح ایثار گری رسمی شدند حقوق شان دقیق بیش‌تر از دو برابر من تاکید می‌کنم بیشتر از دوبرابر من حقوق می‌گیرند درضمن بعضی از شرکتی های بازنشسته هم که درطول یکی دوسال گذشته بازنشسته شدند ازمن شرکتی مشغول بکار کمتر حقوق می‌گیرند ای کاش عقده ای نباشیم بینش خوبی داشته باشیم نسبت به همکاران مان وخدا ترس باشیم که به هم نوع خود تهمت افترا نزنیم. یاحق

    • عباس گفت:

      این دروغهارا ازکی شنیدی ؟ من با۳۵سال کاردرشرکت وحقوق سرپرستی الان ازکارگرزیردستم درشرکت ۲۰میلیون کمترمیگیرم!! چون رئیسی دوسال حقوق مارو۱۰درصدافزایش دادوحقوق کارگررو۴۵درصدوپارسال وامثال هم ۲۵درصدکمترافزایش دادند چون نام سایرسطوح روی ماگذاشتند! نامی که درهیچ صندوق بازنشستگی درایران وجهان نیست ودرتامین اجتماعی سابقه وبیمه پردازی ملاک حقوق نیست مثل کارمندا ودستوری است وهرانچه حکومت بگویدان ملاک است!! بروخداروشکرکن کارگرنشدی تااستعماروبرده شودی وهمه حقتوبخورندولکدمالت کنند! کارمندان درمقابل کارگران باهمان مدرک وکارایی بیشترهیچ ارزش وامنیت شغلی وحقوق قانونی ندارندودولت صندوق تامین اجتماعی راخالی کرده وبهترین شرکتهای انراحراج کرده وصدهاهمت بدهکاره ونمیده انهم حق الناسی که حق ریالی برداشت نداشته والان دوماه گذشته نه افزایش حقوقی ونه متناسب سازی وحقوق ۲۰ماه رواوردن۳۰ماه میدن و۱۰روزم اینجوری غارت کردندوتمام نماینده گان کانونها ودیگران هم بادولتندوسهمشونومیگیرندوگوچکترین اعتراضی نمیکنند.

  • علی والی گفت:

    به قله رسیدیم

  • سعید رشیدی گفت:

    اگر عدالت اجرایی می شد ایت قدر تبعض بوجود نیامد چرا حقوق کارمندان دولت این قدر باهم فاصله دارند یکی 300 میلیون یکی 15 میلیون یکی 50 میلیون مگر چی سری دراین حکومتی که دم از مسلمان بودن شیعه بودن هست حقوق کارمندان براساس چه امتیازی این قدر فرق دارد اگر کسی در جای بهتری قرار گرفته براساس پارتی رانت بود چرا باید از لحاظ حقوق هم برتری داشته باشد اقایان مسئول مگر این اداره با ان اداره چه فرقی باهم دارد امتیازات بر اساس مدرک سابقه مدیریت فرزند و همسر و تخصص بدی اب هوا و منطقه جنگی ایثاری و خانواده شهدا دیگر چه امتیازی هست خواهشا مسیولین بخود بیاید و احکام کارکنان را اصلاح نماید و این طوری که شما پیش می روید زندگی برای همه معنا ندارد و شما هم دراسایش نخواهید بود شهری خوب است اطرافش خوب باشد

  • اس ما عا بد گفت:

    کاش به جنگ نمی رفتم با ایثارگری رسمی نمی شدم که تا آخر عمر بدبخت شدم با سی وهفق ۳۷ سال سابقه بیمه نمی توانم باز نشست بشم پیامک بیمه من پارسال ۹۹۹۹۹۹۹تومان ودر سال ۴۰۴ مبلغ یازده ملیون ششصد هزار تومان است در حالیکه بیمه کارکر مثل من ۲۰ملیمن است جخالت نمی‌کشند مسو لین کشوری

  • اس ما عا بد گفت:

    کاش به جنگ نمی رفتم با ایثارگری رسمی نمی شدم که تا آخر عمر بدبخت شدم با سی وهفق ۳۷ سال سابقه بیمه نمی توانم باز نشست بشم پیامک بیمه من پارسال ۹۹۹۹۹۹۹تومان ودر سال ۴۰۴ مبلغ یازده ملیون ششصد هزار تومان است در حالیکه بیمه کارکر مثل من ۲۰ملیمن است جخالت نمی‌کشند مسو لین کشوری

  • امامی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا علاوه برسقف ۱۰ درصد پستهای سازماتی رعایت شرایط احراز هم اجباریست؟و اگر نیرویی مدرک تحصیلیش در شرایط احراز نبود چه میشود؟بخصوص در بخش اداری و مالی؟

  • حمیدرضا موسوی گفت:

    همتون دروغ میگید و با این مثال‌ها و صحبتها باز هم می‌خواهید مردم را فریب بدید از هر لحاظ و هر طور که نگاه کنید امکان نداره حقوق یک کارمند بازنشسته از حقوق یک بازنشسته کارگری کمتر باشد چرا نمی‌گویید که امکانات درمانی بازنشستگان صندوقهای کشوری و لشکری اصلا قابل مقایسه با بازنشستگان تامین اجتماعی نیست از لحاظ درمان تامین اجتماعی خدماتش صفر است در مقابل بقیه بازنشستگان همچنین امکانات رفاهی بقیه صندوقها در مقابل تامین اجتماعی در صورتی که تامین اجتماعی از لحاظ ثروت و قدرت از بقیه قوی تر است ولی متاسفانه از لحاظ خدمت رسانی صفر بخاطر اینکه تمام نمایندگان مجلس و تمام وزرا و کلا کلیه بازنشستگان طبقات فوقانی هیچ کدام بازنشسته تامین اجتماعی نیستند چون می‌دانند بازنشسته تامین اجتماعی بدبخت اگر شما پیدا کردی یک نماینده مجلسی یک وزیری یک وکیلی بازنشسته تامین اجتماعی باشه بخدا پیدا نمیکنی چون بازنشستگی تامین اجتماعی مخصوص قشر ضعیف و قشر کارگر و زحمتکش و کلا قشر سطح پایین جامعه است والسلام نامه تمام

  • علیرضا رزمجو گفت:

    سلام
    سازمان تامین اجتماعی با بقیه فرق داره .مثال میزنم

    کسی که مثلا شش میلیون بیمه رد میکنه و یکی دیگه مبلغ یک میلیون رد میکنه قطعا برابر نیستند .
    در تامین اجتماعی مبلغ بیمه ای که شما در زمان اشتغال رد کردید بیانگر حقوق بازنشستگیتون هست .

    • عباس گفت:

      درتامین اجتماعی اصلا سابقه ومبلغ بیمه پردازی ملاک حقوق بازنشستگی نیست ! وفقط دستورات حکومتی برای تامین اجتماعی ملاک است وضرب المثل (ازکیسه خلیفه خرج کردن)وبهترین سندخودمن وهزاران نفرمثل من هستندوالان فردی با۶سال سابقه بیمه پردازی و۴سال خریدسابقه با۶۰سال سن بازنشست شده و۱۵میلیون حقوق میگیره ومن باپرداخت سه برابری حقوق کارگرساده وسرپرست بودن و۳۵سال حق بیمه دادن ۳۰میلیون میگیرم که اگرسابقه ومبلغ بیمه پردازی مهم واصل بودمن بایددربرابرفردیادشده ۶۰میلیون حقوق میگرفتم .ولی دولت بانامگزاری حداقل بگیر وسایرسطوح دردوسال ریاست جمهوری رئیسی حقوق مارو۱۰درصدافزایش دادوحقوق حداقل بگیرهاوهمان ۱۰سال سابقه هارا۵۷درصدوسال گذشته وامثال هم تکرارکردودراصل ازحقوق مابراشت وبه حداقل بگیرداد!! به نظرمن هرکس بیشتراز۱۵سال به تامین اجتماعی پول بدهدانگارپولش را دور ریخته وداده دولت بخورد!! مادرکدام صندوق درکشورحداقل بگیروسایرسطوح داریم؟؟ این اگرنامش ظلم وستم ودزدی ازپس انداز۳۵ساله مانیست پس چیست؟؟ تمام صندوقهای بازنشستگی مناسبتی کارت هدیه وام دارندولی تامین اجتماعی فقط حقوق خالی است بدون ریالی کمک وتازه افزایش حقوقش هم فقط شامل پایه حقوق است نه دریافتی!! الانم دوماه گذشته نه افزایشی داریم نه چیزی ومثل هرسال ۵تا۸ماه طول میکشه تاپول بی ارزش بشه وحقوق ماروقانونی بدهند! بروخداروشکرکن کارگرتوسری خورنیستی که همه ازبالاتاپائین حقتوبخورندواستعمارت کنند.

  • نویدی گفت:

    محاسبات شما اشتباه است.
    در سال جاری درصد افزایش حقوق در صندوق بازنشستگی کشوری برای حقوق ۲۵ میلیونی ۳۳ درصد بوده نه ۲۰ درصد
    همین محاسبه اشتباه را مبنای یادداشت خود قرار داده اید.
    البته لزوم یکپارچه سازی صندوقهای بازنشستگی نکته مهمی است که متاسفانه سالهاست تعارض منافع و منفعت طلبی مانع انجام آن شده است.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *